'Albert Heijn moet maatschappelijke rol oppakken'

Ceo Marit van Egmond breekt met het uitgangspunt van de Albert Heijn-oprichter dat een supermarktketen geen maatschappelijke rol moet oppakken. Dat vertelde ze tijdens RetailTrends Live.

Van Egmond ziet verschillende maatschappelijke ontwikkelingen waarover ze zich zorgen maakt. “Denk aan welvaartsziekten die ontstaan door ongezonde gewoonten, of de groeiende polarisatie terwijl je vanuit verbinding veel verder komt. De wereldbevolking groeit daarnaast naar tien miljard mensen en we moeten de planeet leefbaar maken. Ik heb daar iets te doen.”

Daarmee neemt Van Egmond een andere positie in dan de gelijknamige oprichter van de supermarktketen. Albert Heijns visie was: ‘wij zijn een kruidenier, geen kerk.’ Als marktleider binnen de supermarktbranche moet Albert Heijn volgens de huidige ceo echter juist wel zijn verantwoordelijkheid nemen.

Eten en drinken spelen namelijk een essentiële rol in het oplossen van de problemen die Van Egmond signaleert. “Het is de basis van het leven, beter eten is beter leven. We moeten meer bewustzijn creëren over de waarde van eten en drinken. Voedsel is meer dan brandstof”, aldus de ceo. “Bovendien is de samenleving veranderd en dat heeft gevolgen voor onze rol. Onze maatschappelijke rol moet groter worden dan ooit te voren.”

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!