Specsavers experimenteert met kleinere winkels

Specsavers experimenteert met kleinere winkels

Specsavers heeft onlangs de eerste pilotwinkel volgens een nieuw concept geopend. De vestiging telt slechts negentig vierkante meter, waar een reguliere Specsavers-zaak tussen de 150 en tweehonderd meter is.

De nieuwste Nederlandse Specsavers-winkel, nummer 142, is te vinden in de Amsterdamse Rijnstraat. De oog- en hoorzorgketen wil onderzoeken of het op minder vierkante meters dezelfde service kan bieden. “Onze grootste kostenpost is, naast inkoop en personeel, de huur en afschrijving op het pand”, legt directeur Remko Berkel uit.

Het assortiment is de helft ten opzichte van een reguliere winkel en is er maar één meetruimte in plaats van twee of drie. “Dat kan door technisch meer geavanceerde apparatuur, daardoor verlopen metingen sneller”, zegt Berkel. Ook probeert Specsavers bezoeken van klanten efficiënter te laten verlopen. Zo kunnen ze ervoor kiezen hun aankoop thuis opgestuurd te krijgen in plaats van zelf op te halen. “Zo maken we van twee bezoeken één bezoek.”

Als de pilot aanslaat verwacht Berkel dat er meer locaties volgen. “Dit kleinere concept stelt ons in staat meer winkels te openen in een gebied waar die in het reguliere concept niet rendabel zouden zijn.” Nog los van eventuele uitbreiding van het kleinere format wil Specsavers de komende twaalf maanden minimaal vijf nieuwe winkels openen. Op langere termijn mikt Berkel op 175 zaken in Nederland.

Lees hier het hele interview met Remko Berkel.
 

Reacties 2


chris krijger 5 okt, 13:23

ideaal voor een winkel in Zeeuws-Vlaanderen


Leonard Van Liere 5 okt, 16:05

Globaal gesteld van alles 50% minder. Dus ook straks 50% minder personeel dus uiteindelijk net geen internetverkoop maar toch nog een stapel stenen. Het doet me denken aan de supermarkt, kies je voor de rustige uurtjes dan ben je door minder open kassa’s net zoveel tijd kwijt als was je een spitsuurklant

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!