Ceo Giny Boer vindt dat C&A over de hele linie moderner moet worden. "De manier waarop we communiceren, de kleding, de organisatie, de breedte van het assortiment, de winkels. Alles", zegt Boer in het novembernummer van RetailTrends.
De Nederlandse, afkomstig van IKEA, staat sinds 1 januari aan het roer bij C&A Europa. Op drie terreinen kondigt ze grote veranderingen aan. "Ten eerste online, de digitalisering. We moeten de klant veel meer centraal stellen en data gedreven werken. We zullen nog meer talent aannemen om met hen digitaal te groeien."
Ten tweede wordt het winkelbestand geüpdatet. "We willen twee soorten winkels: dé C&A-winkel (klein, middelgroot of groot) en de compacte winkel voor een strip mall of een shop-in-shop in een hypermarket. We kijken nu naar ons portfolio van ongeveer 1400 winkels: welke past in dit verhaal en welke niet?" Tot maart worden vierhonderd winkels vernieuwd, het volgende fiscale jaar nog eens zeshonderd."
Ook de organisatiestructuur en de cultuur moeten op de schop, zegt Boer. Ze vindt dat de organisatie veel platter moet worden, minder hiërarchisch en bureaucratisch. "Hier zijn er directeuren, heads of, et cetera... I really don’t care. En ik vond het hier heel mannelijk: gericht op status en ego." Er zullen banen verdwijnen, maar onduidelijk is nog hoeveel.
C&A brengt de productie voor een deel terug naar Europa. Vanaf de lente volgend jaar wordt in het Duitse Mönchengladbach een deel van de denim geproduceerd. "We kijken ook of we meer productie naar Europa kunnen halen, maar dat kan natuurlijk niet van de ene dag op de andere."
Het interview met Giny Boer is hier te lezen. Nog geen member van RetailTrends? Kijk dan hier.
Thomas van den berg 11 nov, 14:02
H Jansen 11 nov, 11:24