Hoe C&A onder ceo Giny Boer veranderde

Hoe C&A onder ceo Giny Boer veranderde

De Nederlandse Giny Boer (61) stopt na 3,5 jaar als ceo van C&A. Onder haar aanvoering maakte de kledingketen een metamorfose door. Een terugblik.

Alles moet moderner bij C&A. Dat was Giny Boer al snel duidelijk in de herfst van 2020. Ze werd toen ingewerkt door scheidend topman (en telg van de oprichtersfamilie) Edward Brenninkmeijer, die ze vanaf 1 januari 2021 zou opvolgen.

 “De manier waarop we communiceren, de kleding, de organisatie, de breedte van het assortiment, de winkels. Alles”, zei ze eind 2021 in een interview met RetailTrends. C&A had alleen al twaalf verschillende logo’s. Boer, die na 23 jaar het ‘super geconceptualiseerde’ IKEA achter zich liet, kon er met haar hoofd niet bij. Ze gaf haar plan dan ook de toepasselijkelijke titel ‘One C&A’.

Vrouwen aan de top

Tegelijk met Boer trad Birgit Kretschmer als financieel directeur aan. Een paar maanden later kreeg...

De Nederlandse Giny Boer (61) stopt na 3,5 jaar als ceo van C&A. Onder haar aanvoering maakte de kledingketen een metamorfose door. Een terugblik.

Alles moet moderner bij C&A. Dat was Giny Boer al snel duidelijk in de herfst van 2020. Ze werd toen ingewerkt door scheidend topman (en telg van de oprichtersfamilie) Edward Brenninkmeijer, die ze vanaf 1 januari 2021 zou opvolgen.

 “De manier waarop we communiceren, de kleding, de organisatie, de breedte van het assortiment, de winkels. Alles”, zei ze eind 2021 in een interview met RetailTrends. C&A had alleen al twaalf verschillende logo’s. Boer, die na 23 jaar het ‘super geconceptualiseerde’ IKEA achter zich liet, kon er met haar hoofd niet bij. Ze gaf haar plan dan ook de toepasselijkelijke titel ‘One C&A’.

Vrouwen aan de top

Tegelijk met Boer trad Birgit Kretschmer als financieel directeur aan. Een paar maanden later kreeg Martina Novotny de leiding over C&A in Duitsland. Meer vrouwen aan de top. En dat was geen toeval. Er zouden er nog diverse volgen. Boer vond de cultuur bij C&A te mannelijk. "Gericht op status en ego. We zijn dat aan het veranderen: veel platter, niet zo hiërarchisch en bureaucratisch", zei ze in hetzelfde interview.

Terug naar de winkels. Op het moment dat Boer begon, stond de teller op een kleine 1400. Een groot deel daarvan werd gemoderniseerd, maar er gingen er ook tientallen dicht. Uit een inventarisatie van RetailTrends bleek dat er tussen oktober 2021 en oktober 2022 bijna 70 zijn gesloten, waarvan meer dan de helft in Nederland, België en Duitsland.

Hier en daar kwamen er ook weer nieuwe bij. De komende jaren wordt er zelfs weer ingezet op groei. In drie jaar tijd wil C&A zo’n 100 vestigingen in Europa openen. De keten ziet onder meer kansen in Duitsland, zoals in Hamburg en Berlijn. In Nederland, waar nu 98 winkels zijn, mikt C&A onder meer op de regio Amsterdam. Daar zijn dit jaar ook twee kleinere stadswinkels geopend, gericht op vrouwen.

Investeren in online

Onder Boer investeerde C&A ook fors in online. Op dat gebied liep de keten enorm achter, wat in coronatijd tot veel frustraties leidde. Dankzij de opening van extra dc’s hebben klanten hun bestelde spulletjes nu veel sneller in huis. Ook zou winkelen op de C&A-site nu veel gemakkelijker moeten zijn dan voorheen.

Met de onlinestrategie is het voor C&A nog wel zoeken. Waar Boer aanvankelijk juist geloofde in verkoop via marktplaatsen als Amazon en Zalando, die in 2022 werd opgezet, kwam daar begin dit jaar ineens een einde aan. Hetzelfde gold voor de samenwerking met Wehkamp, die al sinds 2008 bestond.

De resultaten waren ‘niet bevredigend’, meldde de retailer. Het leverde wel geld op, maar niet de gewenste winstmarges. C&A richt zich voortaan op het laten groeien van de eigen digitale kanalen, met een belangrijke rol voor het lidmaatschapsprogramma ‘C&A for you’. Dat programma heeft bijna 4 miljoen leden.

Financiën

Of de modernisering van het winkelnetwerk en de digitale investeringen ook leiden tot financieel succes is niet duidelijk. Als vanouds laat C&A zich niet over de omzet en de winst uit. 

Maar Boer stelt kennelijk vast dat haar taak erop zit. “Ik ben er trots op dat ik samen met de teams het imago van C&A heb versterkt door middel van modernisering”, zegt ze woensdag in een persbericht. “Ik vertrek met het vertrouwen dat we met de prestaties van de afgelopen bijna vier jaar de zeilen hebben gezet voor een voortdurende duurzame groei voor C&A in een steeds uitdagendere omgeving."

Toekomst

Haar voorganger Edward Brenninkmeijer neemt voorlopig haar taken waar. Wat Boer gaat doen, is niet duidelijk. Volgens het persbericht gaat ze zich op ‘niet-uitvoerende opportuniteiten’ richten.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!