Omzet Alibaba onder druk, laagste groei in jaren

Alibaba verwacht komend boekjaar zijn laagste omzetgroei sinds 2014 te realiseren. De Chinese e-commercereus heeft onder meer last van concurrentie en coronaregels.

Alibaba boekte het afgelopen kwartaal een omzet van omgerekend zo’n 28 miljard euro. Dat betekent een groei van 29 procent, veel lager dan waar analisten op rekenden. De winst daalde met liefst 81 procent tot zo’n 740 miljoen euro. Oorzaak daarvan is dat veel ondernemingen waarin Alibaba een belang heeft in waarde achteruit gingen.

Toegenomen concurrentie van partijen als JD.com en Pinduoduo leidt tot omzetvertraging bij Alibaba’s grote webwinkels. Ook nieuwe lockdowns vanwege corona-uitbraken spelen het bedrijf parten. Taobao en Tmall groeiden met slechts 3 procent. Alibaba maakte vorige week al bekend dat de omzet tijdens koopjesfestijn Singles’ Day slechts 8,5 procent hoger lag dan een jaar eerder. Dat is de traagste groei in jaren; de vorige keer was het shopevenement nog goed voor 26 procent groei.  

Over heel 2022 verwacht Alibaba een omzetgroei van maximaal 22 procent. Dat zou de laagste groei sinds de beursgang in 2014 betekenen.

Grote rivaal JD.com presteert juist boven verwachting. Het concern groeide afgelopen kwartaal met een kwart tot een omzet van 30,2 miljard euro. Dat is vier miljoen meer dan analisten verwachtten. Onderaan de streep blijft echter een verlies van 387 miljoen euro over. JD.com opent vanaf december vier afhaalwinkels in Nederland onder de naam Ochama.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!