Supermarkt maakt nog steeds veel fouten op kassabon

Supermarkten maken nog steeds veel fouten met de prijzen op hun kassabon. Deze wijkt volgens de Consumentenbond vaak af van de prijskaartjes bij het schap. De supermarkten beloofden vorig jaar beterschap, maar daar is volgens de bond weinig van terug te zien. 

De meeste fouten zijn in het nadeel van de consument. De Consumentenbond deed onderzoek bij Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar. Aldi maakt de minste fouten, slechts één op de 25 artikelen was verkeerd geprijsd. Albert Heijn en Jumbo deden het het slechtst. Bij Albert Heijn hebben ruim éen op vier producten een afwijkende prijs. Bij Jumbo ruim één op de vijf.

Vorig jaar deed de bond een vergelijkbaar onderzoek. Toen waren drie van de 28 kassabonnen foutloos. En waar in 2020 bij één op de acht producten de prijs niet klopte, is dat nu bij één op de zeven. 

Albert Heijn zei vorig jaar dat de prijs aan de kassa leidend is, maar dat klopt volgens de Consumentenbond niet. Consumenten maken hun keuze op basis van de prijs op het schap. Dat is dus de prijs die winkels moeten hanteren, zegt de bond.

Reacties 2


Leonard Van Liere 22 nov, 19:10

Klinkt wel lekker stoer van de Consumentenbond maar Albert Heijn zal echt zelf wel beslissen wat leidend is


John Eves 23 nov, 11:38

Dat is geen stoere taal, dit is zo in de wet vastgelegd. De prijs die aan de consument wordt getoond is leidend, niet de prijs in de kassa.
De enige uitzondering hierop is dat er sprake is van een foutieve prijs en de consument dit redelijkerwijs had kunnen weten, bijvoorbeeld een televisie voor Eur. 0,99.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!