Tony's Chocolonely leed afgelopen boekjaar een verlies van bijna 4,7 miljoen euro. Wel steeg de omzet van het Nederlandse chocolademerk met bijna een kwart tot ruim 109 miljoen euro.
Volgens Tony's is het verlies te wijten aan eenmalige lasten. Zo gaat de bouw van de eigen fabriek in Zaandam niet door. Er waren al wel kosten gemaakt voor dit zogenoemde Tony's Chocolonely Chocolate Circus. Ook werd er geld uitgetrokken voor de samenwerking met popartiest Pharrell Williams en kregen medewerkers een dertiende maand. Zonder deze kosten zou Tony's wel winstgevend zijn, staat in het verslag over het boekjaar dat tot en met september liep.
Nederland is met een aandeel van 56 procent nog steeds het belangrijkste voor de omzet, maar de groei bedroeg slechts een half procent. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland verdubbelde de omzet naar ruim twintig miljoen euro. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk was er sprake van een verdriedubbeling en ook in de VS was er een forse groei. Om dit te bereiken, werd er ruim drie miljoen euro meer uitgetrokken voor marketing.
Belangrijk voor de groei was de overname van de Althaea De Laet-fabriek in België. "Door een eigen fabriek te exploiteren, kan Tony's sneller innoveren en de hoeveelheid bonen opschalen die ingekocht worden volgens Tony's vijf samenwerkingsprincipes." Bij dat laatste gaat het onder meer om 'traceerbare bonen' en 'een hogere prijs'.
Reacties 0