Supermarkt doet weinig om dierenleed te reduceren

Supermarkten doen nog weinig om dierenleed in het voedselsysteem te verminderen. Coop, Plus, Aldi en Dirk nemen hierin de minste verantwoordelijkheid. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek door Stichting Questionmark in samenwerking met World Animal Protection. 

Albert Heijn en Jumbo scoren iets beter. Lidl en vooral Ekoplaza scoren goed wat betreft dierenwelzijn. Supermarkten doen volgens de onderzoekers nog weinig om meer diervriendelijke producten als vlees, eieren en zuivel met een keurmerk voor beter leven te verkopen. 

Vrijwel alle supermarkten - Ekoplaza uitgezonderd - leggen daarnaast de verantwoordelijkheid voor meer diervriendelijke producten bij de consument. Dierlijke producten zonder relevant welzijnskeurmerk zijn de standaard of in sommige gevallen de enige optie bij veel supermarkten. Het onderzoeksbureau stelt verder dat dierenwelzijn bij de meeste supermarkten een plek op de agenda begint te krijgen.

Ekoplaza is een duidelijke voorloper omdat het uitsluitend dierlijke producten verkoopt met het strengste keurmerk voor dierenwelzijn. Ook is de biologische supermarkt terughoudend met aanbiedingen voor dierlijke producten in de reclamefolders. 

Lidl komt relatief goed uit de verf omdat het iets meer aanbiedingen heeft voor diervriendelijkere zuivelproducten. Daarnaast benoemt de supermarkt het belang van het terugdringen van de vleesconsumptie - als een van de weinige.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!