Consumenten shopten vorig jaar wereldwijd voor zo’n 492 miljard dollar (435 miljard euro) via social media. Tot 2025 zal dat bedrag nog eens ruim verdubbelen tot zo’n een biljoen euro. Die verwachting spreekt adviesbureau Accenture uit in zijn onderzoek Why shopping's set for a social revolution.
De groei van social commerce wordt voornamelijk gestuwd door het koopgedrag van Generatie Z en millennials. Samen zijn zij naar verwachting goed voor 62 procent van de bestedingen via social commerce in 2025. Van alle socialmediagebruikers heeft afgelopen jaar 64 procent wel eens iets via zo’n platform gekocht. Wereldwijd gaat het daarmee om zo’n twee miljard social buyers, zegt Accenture.
Kleding is de belangrijkste productcategorie op social media. Over drie jaar gaat naar verwachting achttien procent van de bestedingen daar naartoe. Elektronica en woondecoratie volgen met respectievelijk dertien en zeven procent.
Social commerce is veruit het meest volwassen in China. Alleen al via socialcommerceplatforms als Taobao Live en Xiaohongshu werd in 2021 voor meer dan 350 miljard euro verkocht.
De snelle groei van shoppen via social media markeert een wisseling van de macht, concludeert Accenture. Die verschuift van retailers en merken naar consumenten zelf. Shoppers willen producten kopen op basis van aanbevelingen en inspiratie van mensen die ze vertrouwen. Steeds vaker zijn dat influencers op social media.
Reacties 0