Omzet supermarkten stijgt licht, online forse groei

De Nederlandse supermarkten kwamen vorig jaar tot een totale omzet van 44,6 miljard euro. Vergeleken met 2020 was er een daling van 0,2 procent, maar dat jaar had een extra week. Daarvoor gecorrigeerd was er een groei van 1,7 procent.

Volgens onderzoeksbureau NielsenIQ profiteerden supermarkten van de tweevoudige accijnsverhoging op tabak in januari en april. In combinatie met de tijdelijke sluiting van tabakszaken begin en eind 2021 leverde dat 158 euro extra omzet op.

Net als in 2020, met een recordgroei van ruim elf procent, hadden supermarkten ook profijt van de coronamaatregelen. Zo werden er onder meer door het thuiswerken en thuisblijven meer batterijen, tijdschriften en kaarsen verkocht. Door de horecasluitingen nam de bieromzet met zo'n 35 miljoen toe. De onlineverkopen stegen met bijna dertig procent, tot 2,4 miljard euro.

Marktaandelen
Marktleider Albert Heijn zag het marktaandeel groeien van 35 naar 35,9 procent. De groei kwam onder meer door de overname van 38 Deen-winkels. Ook online droeg er flink aan bij; thuisbezorging is nu goed voor zo'n tien procent van de omzet van AH. Nummer twee Jumbo ging van 21,5 naar 21,8 procent. Verliezers waren Plus (van 6,7 naar 6,5), Dirk (van 3,6 naar 3,4) en Aldi (van 5,5 naar 5,2) procent.

Plus vormt inmiddels samen met Coop één coöperatie, met een marktaandeel van bijna 10,5 procent de derde keten van het land. Over drie jaar is Coop als formule uit het straatbeeld verdwenen. 

Reacties 1


Frits Vries 19 jan, 16:14

Zorgelijk hoe superunie onderuit gaat

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!