De detailhandel boekte vorig jaar ondanks de lockdowns 3,5 procent meer omzet. Dit jaar valt de groei lager uit: 2,5 procent, verwacht ING Research.
Door de coronamaatregelen groeiden de onlineverkopen de afgelopen twee jaar fors. In 2020 was er een stijging van 44 procent, vorig jaar van 29 procent. Als er dit jaar geen lockdown meer komt, zal de groei volgens ING veel bescheidener zijn. De bank acht zes procent haalbaar, door prijsverhogingen en door de komst van nieuwe aanbieders op het gebied van food en fashion.
ING verwacht dat fysieke non-foodwinkels in alle segmenten meer omzet boeken. De groei varieert van 1,5 procent voor fashion tot vijf procent voor persoonlijke verzorging.
ING voorziet dit jaar 'meer gaten in de winkelstraat'. Hoewel veel non-foodwinkels tijdens de lockdown in hun onlinekanaal hebben geïnvesteerd, konden webverkopen het omzetverlies niet goedmaken. Getroffen retailers bleven op de been door steunpakketten van de overheid, belastinguitstel en regelingen met verhuurders en banken.
De steunpakketten zijn verlengd, maar de meeste ondernemers teren volgens ING vooral op belastinguitstel. Vanaf 1 februari moeten ze maandelijks aflossen. Ze hebben vijf jaar de tijd om de schuld af te betalen.
Reacties 0