Hunkemöller wil logistiek klein en schaalbaar automatiseren

Hunkemöller ziet meer in kleine investeringen in robotisering dan in grote mechanisatieprojecten. Dat zegt head of e-commerce Marco van der Hulst in het februarinummer van RetailTrends.

Hunkemöller gebruikt sinds enkele maanden het sterk geautomatiseerde distributiecentrum van JD.com in Venray. Automatische voertuigen brengen daar de producten naar de orderpickers. “We zien nu al heel duidelijk wat robots doen”, zegt Van der Hulst. “Bij JD.com is er een factor drie minder mensen nodig dan bij Hellmann (de logistieke partner van Hunkemöller in Duitsland, red.)."

Geen grootschalige mechanisatie

Van der Hulst ziet kansen om steeds meer zaken te automatiseren. Daarbij is schaalbaarheid volgens hem belangrijk, bijvoorbeeld in aanloop naar piekmomenten als Black Friday. “Het is fijn als je met relatief kleine automatiseringsinvesteringen efficiënter kunt werken.” Hij ziet niets in grootschalige mechanisatieprojecten. “Kleine robots die rekken vullen op een vloer die niet per se waterpas hoeft te staan, sluiten beter aan bij onze processen.”

Niet alle processen bij Hunkemöller zijn al geschikt voor robots, zegt Van der Hulst. Hij noemt voorraadaanvullingen met verschillende artikelen in één doos en retourorders als voorbeelden. “Is een artikel gereconditioneerd en voorzien van een barcode, dan kun je er geautomatiseerd wel weer alles mee doen wat je wilt.”

Lees hier het hele verhaal over robotisering in de retaillogistiek.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!