Omzet bol.com daalt, 'beursgang dit jaar'

De omzet van bol.com daalde in de eerste drie maanden met zeven procent naar 1,3 miljard euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Ahold Delhaize.

Bol.com zag de verkopen in dezelfde periode in 2021 juist met 76,6 procent groeien. De webwinkel profiteerde toen van de coronamaatregelen, waardoor veel consumenten hun heil online zochten. Ceo Frans Muller van Ahold Delhaize wijst erop dat de omzetdaling geringer is dan de markt, die zo'n vijftien procent zou zijn gekrompen.

Het is de bedoeling dat bol.com in de tweede helft van dit jaar naar de Amsterdamse beurs gaat, meldt Muller. "Uiteraard onder voorbehoud van martktomstandigheden en andere factoren." Het gaat om een minderheidsbelang van bol.com.

Omzet moederbedrijf licht hoger
De omzet van Ahold Delhaize, waar ook onder meer Albert Heijn, Etos en Gall & Gall onder vallen, steeg met 3,6 procent naar 19,8 miljard euro. Dat was vooral te danken aan de activiteiten in de Verenigde Staten. De nettowinst kwam op 546 miljoen euro uit, net iets lager dan een jaar eerder.

Topman Muller zegt dat Ahold Delhaize prijsstijgingen probeert te beperken. Leveranciers moeten volgens hem aantonen dat hogere prijzen noodzakelijk en realistisch zijn. Het concern zet daarnaast extra in op (goedkopere) eigen merken, die volgens Muller zich kwalitatief kunnen meten met A-merken. In de Benelux zijn die al goed voor meer dan de helft van de omzet op het gebied van levensmiddelen.

Ahold Delhaize gaat daarnaast meer werk maken van spaarprogramma's voor klanten. Ook komen er meer bulkaanbiedingen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!