Reclameregels voor influencers vanaf 1 juli strenger

Reclameregels voor influencers vanaf 1 juli strenger

Grote influencers op social media moeten zich vanaf 1 juli houden aan de Mediawet. Dat betekent onder meer dat zij het aan hun volgers kenbaar moeten maken als ze betaald krijgen om een product te promoten.

Populaire influencers mogen verder geen ‘overmatige aandacht’ aan een gesponsord product besteden in een video. Specifieke aanprijzingen die aansporen tot aankoop zijn niet toegestaan. 

De nieuwe regels gelden in eerste instantie voor influencers met minimaal vijfhonderdduizend volgers. Op termijn wordt die drempel verlaagd. Verder is productplaatsing verboden voor video’s die in het bijzonder bestemd zijn voor kinderen jonger dan twaalf jaar.

In 2020 werd een nieuwe Mediawet aangenomen. Die zorgt ervoor dat regels die in traditionele media al langer gelden nu ook op online content van toepassing zijn. Toezichthouder Commissariaat van de Media zegt dat dat nodig is vanwege de verschuiving van het mediagebruik, met name van jongeren.


 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!