Nederlanders lieten vorig jaar 46,7 miljoen reviews achter op Trustpilot: 21 procent meer dan het jaar ervoor. In totaal verwijderde het reviewplatform 2,7 miljoen nepbeoordelingen.
Trustpilot verwijderde niet alleen nepreviews, het gaf bedrijven ook openbare waarschuwingen. Deze aankondigingen werden bovenaan profielpagina's van frauderende bedrijven geplaatst. Dit werd in 2021 vier keer zo vaak gedaan als in 2020. De waarschuwingen werden om verschillende redenen afgegeven: in sommige gevallen werden klanten beloond voor het achterlaten van een positieve review; andere bedrijven markeerden negatieve beoordelingen onterecht als onbetrouwbaar.
Volgens Trustpilot is het dankzij opsporingssoftware mogelijk om nepreviews te onderscheiden van echte. Meer dan de helft van de nepreviews werd vorig jaar automatisch herkend. "Het vertrouwen in beoordelingen is cruciaal om te zorgen dat consumenten goed geïnformeerd een beslissing kunnen nemen, en dat bedrijven hun toewijding aan klantvriendelijkheid kunnen tonen”, aldus ceo Peter Muhlmann.
Loes W. 28 aug, 17:06