Groenverkoper Bakker.com is failliet. Het in Lisse gevestigde bedrijf wijt dat aan 'een aanhoudend en zeer fors omzetverlies' na de opheffing van de coronamaatregelen.
Volgens Bakker.com geven consumenten de laatste maanden meer uit in de horeca en aan vrijetijdsbestedingen en minder in retail. "Voor zover consumenten wel winkelen, worden aankopen weer meer in fysieke winkels gedaan."
Bakker.com vormde zich de afgelopen jaren om van een traditionele postorderonderneming tot een modern e-commercebedrijf. Die transformatie leek aanvankelijk een succes, meldt het bedrijf. Het is naar eigen zeggen Europees marktleider op het gebied van planten- en tuinartikelen.
"Een paar maanden geleden spraken wij zelfs nog met investeerders om onze activiteiten verder uit te breiden. Sindsdien is de markt volledig gekanteld." De omzet viel met zo'n vijftig procent terug.
Bakker.com levert rechtstreeks aan miljoenen consumenten in acht landen. In Lisse bevindt zich zowel het hoofdkantoor als het distributiecentrum. Bij het bedrijf werken zo'n negentig vaste medewerkers en, afhankelijk van het seizoen, tot wel driehonderd tijdelijke medewerkers. Bakker.com werd in 2018 ook al failliet verklaard en maakte toen snel een doorstart.
Marietta d'Arnaud 28 jul, 18:23
K Jansen 25 mei, 20:46