Deelplatform Peerby is voor het eerst sinds de oprichting in 2012 winstgevend. Naast de inzet op lokale communities, zorgde de introductie van een betaald lidmaatschap uiteindelijk voor financieel succes. “Denk maar aan Netflix: als je toch al lid bent, check je welke series nog meer de moeite waard zijn.”
Dat vertelt ceo en oprichter Daan Weddepohl in een interview aan RetailTrends. Weddepohl en team hebben zich lang beziggehouden met de vraag hoe er een financieel gezond model kon worden ontwikkeld. “Je moet geld zien te verdienen met een concept dat uitgaat van ‘consuminderen’. Het was de vraag of we zo’n model konden ontwikkelen.” Met het betaalde lidmaatschap geeft Peerby leden toegang tot ‘een enorme range producten in de buurt’. “We zeggen eigenlijk: voor de prijs van één boormachine heb je nu toegang tot alles wat je wilt lenen. Van bakfiets tot kajak.”
Daarnaast zegt de ceo dat er grote betrokkenheid is onder de gebruikers. Zo heeft het platform veel nieuwe gebruikers te danken aan mond-tot-mondreclame. “Dat heeft heel veel invloed op het succes van Peerby: in plaats van alles te zien als transacties, zijn we de waarde van communities gaan inzien. Maar eerlijk is eerlijk: je komt nooit met één sprong van nul tot honderd. Dat kost tijd.”
Het volledige interview met Daan Weddepohl lees je hier. Geen member? Kijk hier voor de opties.
Reacties 0