Zalando heeft het tweede kwartaal afgesloten met een omzet van ruim 2,6 miljard euro, vier procent minder dan een jaar eerder. De nettowinst viel hard terug van 120,4 miljoen naar veertien miljoen euro.
De omzetdaling is volgens Zalando vooral te wijten aan de transitie die het bedrijf maakt naar het platformmodel. Het brutohandelsvolume, waarin ook de omzet van externe verkooppartners zit verwerkt, bleef vrijwel gelijk op een kleine 3,8 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat daalde van 184,1 naar 77,4 miljoen euro. Dat komt neer op een winstmarge van drie procent, tegen 6,7 procent in het tweede kwartaal van vorig jaar.
Het aantal actieve klanten van Zalando groeide wel, van 44,5 naar 49,3 miljoen euro. Zij plaatsten samen 67,8 miljoen bestellingen, ruim twee miljoen dan het jaar ervoor. De gemiddelde waarde van een winkelmandje was 55,90 euro, tegenover 57,70 een jaar eerder.
Zalando wijst erop dat het tweede kwartaal vorig jaar ‘uitzonderlijk goed’ was. Dit jaar kampt het bedrijf met uitdagingen waaronder het lage consumentenvertrouwen, inflatie en leveringsproblemen. De fashionretailer verwacht voor de tweede helft van het jaar weer groei en verbeterde winstgevendheid.
Serge Den belg 8 aug, 10:56
Mevr Blok. van Oosterhout 5 aug, 18:23
Leonard Van Liere 4 aug, 18:28