MediaMarkt verwacht consolidatieslag in elektronicamarkt

De elektronicamarkt kent te veel spelers en tot 2025 zullen er retailers verdwijnen. Die verwachting spreekt Remko Rijnders, general managing director van MediaMarkt Benelux, uit in de RetailTrends Podcast.

De komende jaren zal het online aandeel binnen de branche oplopen tot vijftig procent, verwacht Rijnders. Van dat deel zal volgens hem zestig tot 75 procent via marktplaatsen lopen. “Dat brengt beweging in de markt.” Hij noemt geen namen van spelers die mogelijk verdwijnen.

Vanwege het groeiende belang van marktplaatsen heeft MediaMarkt zelf ook zo’n platform ontwikkeld. In Duitsland kunnen externe verkopers al op de site van de retailer terecht, Nederland volgt later. MediaMarkt denkt zich van reguliere platforms te kunnen onderscheiden doordat klanten producten in de winkels kunnen ophalen en retourneren. Ook kunnen klanten van externe verkopers gebruikmaken van de diensten van MediaMarkt, zoals de smartbar.

Beluister hier de gehele podcast met Remko Rijnders.

Reacties 1


spencer paul 5 aug, 14:32

Interessante ontwikkeling. Ik leid hieruit af dat Mediamarkt fulfilment diensten gaat leveren aan de derden op hun platform. Dat brengt voor MediaMarkt dan weer nieuwe verplichtingen met zich mee voor producten van derden. Dit gelet op feit dat fulfilment dienstverleners in recente EU wetgeving marktdeelnemers worden die verantwoordelijkheden krijgen voor de veiligheid van de producten ten aanzien waarvan ze diensten verlenen. Verantwoordelijkheden waarop ze door toezichthouders kunnen worden aangesproken

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!