Boekensector: Bol.com sterkste merk, Paagman grootste stijger

Bol.com is voor de zevende keer op rij uitgeroepen tot het sterkste merk van de Nederlandse boekensector. Boekenhandel Paagman is de grootste stijger in merkwaarde. Dat blijkt uit het Boekensector Merkenonderzoek, uitgevoerd door Hendrik Beerda Consultancy.

Uit het tweejaarlijkse onderzoek blijkt dat de boekensector vergrijst. 55-plussers waarderen de boekenbranche het meest, terwijl jongvolwassenen tot 30 jaar zich in de afgelopen tien jaar steeds vaker distantiëren van de sector. “Het aanbod is sterk gericht op 55-plussers. Logisch dus dat onder deze doelgroep de reputatie van de boekensector vooral hoog ligt”, aldus Beerda. “Het is hoog tijd voor de sector om zijn marketing radicaal te veranderen, voordat de jongvolwassenen zich definitief vervreemden.” 

Paagman: grootste stijger in retail
De Haagse boekenhandel Paagman is volgens Beerda de grootste stijger in merkwaarde. Het bedrijf opende eind 2020 een winkel in Mall of the Netherlands en wist zo, samen met andere innovaties, een breder publiek te trekken. Dat is goed voor een waardestijging van 21 procent. Storytel en Boekenvoordeel behoren ook tot de drie grootste stijgers sinds 2020. 

De merkwaarde van de boekensector daalde de afgelopen tien jaar met 16 procent. Vooral de coronacrisis raakte de sector zwaar. De reputatie van uitgeverijen als Kluitman en Querido werd het hardst getroffen: gemiddeld daalde de merkwaarde sinds 2020 met 29 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!