'Online shopping bijna net zo populair als fysiek winkelen'

'Online shopping bijna net zo populair als fysiek winkelen'

Online shopping is bijna net zo populair als fysiek winkelen. Inmiddels shopt 30 procent van de Nederlandse consumenten het liefst online, tegenover 31 procent die de stenen winkel prefereert. 

Dat blijkt uit onderzoek van Klarna onder circa 14 duizend consumenten uit dertien landen, onder wie ruim duizend in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk en Zweden is online shopping inmiddels populairder dan de offline variant. Nederland staat op de vierde plek in de transformatie naar digitaal. 

Met name onder consumenten uit generatie Z is online shopping een vanzelfsprekendheid geworden. In deze leeftijdscategorie is het bezoeken van een fysieke winkel alleen nog belangrijk voor de dagelijkse boodschappen: 43 procent doet dit offline tegenover 34 procent online. Over het algemeen geven mannen vaker de voorkeur aan de online winkel (35 procent) dan vrouwen (25 procent).

De belangrijkste reden om fysiek te blijven shoppen, is voor 81 procent van de Nederlanders de sociale interactie in de winkel.

Reacties 4


Leonard Van Liere 20 aug, 21:01

Bijzonder als ik zo lees "om winkeliers zo gek te krijgen om een webshop te beginnen" zo'n uitspraak geeft al aan dat iemand weinig van de nieuwe generatie heeft meegekregen. Pols uw kinderen, kleinkinderen eens en krijg dan voldoende stof om lang en lang over na te denken. Die tijd zult u volop krijgen


Tim Vervelde 18 aug, 16:04

Ik zou een onderzoek van Klarna niet echt betrouwbaar noemen, hun handel bestaat uit winkeliers zo gek krijgen een webshop te beginnen.


Jan Janssen 18 aug, 14:22

Vreemd dat generatie Z de fysieke winkel alleen nog belangrijk vindt voor dagelijkse boodschappen. Als er immers iets is wat makkelijk online te kopen is omdat je de producten meestal al kent, zijn het wel de dagelijkse boodschappen. En juiste generatie Z blijkt gecharmeerd te zijn van flitsbezorging, dus dat kan ik niet rijmen met deze uitspraak.


Hans van Tellingen 18 aug, 13:10

Klopt dus echt niet.. 85% van de retailomzet in NL wordt in de stenen winkel behaald (leuk dat die term is doorgebroken in het taalgebruik) en dat percentage stijgt op dit moment weer. De online retailomzet daalt. #feiten.

In februari kwam er ook een onderzoekje van dit bureau naar buiten waarin zij claimden dat online omzet ook na lockdowns e.d. zou blijven stijgen. En dat kwam niet uit.

En o ja: Gen Z houdt wel degelijk van fysiek shoppen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!