'Aldi en Lidl zullen nog populairder worden'

Aldi en Lidl zullen de komende maanden marktaandeel blijven winnen. Die verwachting spreekt supermarktdeskundige Sebastiaan Schreijen van de Rabobank uit in een gesprek met RetailTrends.

Onderzoeker IRI meldde eerder deze week dat Aldi en Lidl samen inmiddels 16,3 procent van de markt in handen hebben. De harddiscounters waren in jaren niet zo populair. "Het is volstrekt logisch. De consument wordt van alle kanten in zijn portemonnee belaagd", aldus Schreijen. Niet alleen zijn boodschappen veel duurder geworden, ook hebben veel consumenten met hogere energieprijzen te maken.

En dan is de keuze voor een discounter snel gemaakt, zegt Schreijen. "Ook de komende maanden zullen er mensen zijn die geconfronteerd gaan worden met een energieprijs die ineens een stuk hoger ligt. Het is niet de voedingsprijsinflatie zelf, maar het gat dat in de portemonnee wordt geslagen waar mensen op gaan reageren. En daarom verwacht ik ook de komende maanden dat deze trend doorzet."

Van een prijzenoorlog tussen supermarkten komt het niet, verwacht Schreijen. "Daarvoor is de ruimte er niet in de kostenstructuur. Iedereen zou het dan meteen flink in de marges voelen. Ik denk niet dat men daar op dit moment op zit te wachten."

Wat hij wel voorziet: stroeve onderhandelingen tussen producenten en supermarkten. "Door de oorlog in Oekraïne bleek het de laatste zes maanden wat makkelijker om prijsverhogingen door te voeren. Supermarkten hadden toen zoiets van 'als ik het niet doe, dan grijp ik mis'. Ik denk dat supermarkten zich nu weer gaan afvragen of zo’n prijsstijging daadwerkelijk nodig is."

Lees hier het hele verhaal. Nog geen member? Kijk dan hier voor meer informatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!