ACM in actie tegen duurzaamheidsclaims door kledingmerken

ACM in actie tegen duurzaamheidsclaims door kledingmerken

De ACM heeft een richtlijn opgesteld voor grote kledingmerken die duurzaamheidsclaims doen over de materialen die ze gebruiken. De toezichthouder gaat daarvoor samenwerken met zijn Noorse equivalent, de NCA.

In de richtlijn worden aanbevelingen gedaan over de Higg Material Sustainability Index. Deze index kunnen grote kledingmerken gebruiken als onderbouwing voor hun duurzaamheidsclaims. Volgens de consumentenautoriteiten zijn die claims zonder context misleidend voor consumenten. 

Kledingmerken die de Higg-index gebruiken, moeten nu aan meer verplichtingen voldoen. Zo moeten ze duidelijk vermelden dat niet de volledige impact van een materiaal in kaart is gebracht, maar er slechts over een aantal punten wordt gerapporteerd. Ook moeten bedrijven duidelijk maken dat de index de milieu-impact binnen één materiaaltype vergelijkt, en niet tussen materialen. Als voorbeeld noemt de ACM katoen: de index vergelijkt biologisch katoen met conventioneel katoen, en niet met bijvoorbeeld polyester. Tot slot moeten alle claims worden gevalideerd door een onafhankelijke, derde partij.

“We vinden het positief dat de kledingindustrie zich inzet om de duurzaamheidsimpact van haar materialen inzichtelijk te maken voor consumenten. Dit helpt consumenten om een duurzamere keuze te maken. Het is belangrijk dat dit op een juiste manier gebeurt zodat consumenten niet misleid worden”, aldus consumentendirecteur Edwin van Houten.

Het gebruik van de Higg-index stond tijdelijk stil, nadat de NCA een Noors kledingbedrijf op de vingers tikte omdat de duurzaamheidsclaims die daarop gebaseerd waren misleidend waren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!