C&A sluit in jaar tijd bijna 70 winkels

C&A sluit in jaar tijd bijna 70 winkels

Modeketen C&A heeft in een jaar tijd in Europa bijna zeventig winkels gesloten, waarvan meer dan de helft in Nederland, België en Duitsland. Dat blijkt uit een inventarisatie van RetailTrends.

In oktober vorig jaar had C&A volgens gegevens op de eigen website 1358 winkels in Europa. Daar zijn er nu nog 1290 van over. In Nederland verdwenen twaalf winkels, onder meer in Hoogezand, Veendam, Stadskanaal, Vlaardingen, Woerden en Sittard. De teller staat hier nu op 100. 

In Duitsland, met 409 vestigingen verreweg het belangrijkste land voor C&A, sloten negentien winkels de deuren. In België (103) gingen negen vestigingen dicht. Ook in onder meer Frankrijk, Oostenrijk, Polen en Portugal verdwenen winkels. Roemenië is het enige land waar het winkelbestand toenam, met drie tot 47.

Daarnaast trok C&A zich afgelopen zomer terug uit Servië, waar het veertien winkels had. C&A vroeg daar het faillissement aan, nadat het naar eigen zeggen slachtoffer was geworden van douanefraude. Daarmee is de modeketen nu nog in zeventien Europese landen actief.

Reactie C&A
“Het is belangrijk voor C&A om het winkelportfolio aan te passen aan de behoefte van de klant”, laat een woordvoerster desgevraagd weten. Bij beslissingen om al dan niet door te gaan met winkels spelen volgens haar ‘veel verschillende locatieafhankelijke factoren’ mee. 

Op de vraag of er meer sluitingen op het programma staan, komt geen concreet antwoord. “We proberen het sluiten van winkels zoveel mogelijk te vermijden.”

Onder leiding van de Nederlandse ceo Giny Boer verandert er veel bij C&A. Zo wordt fors geïnvesteerd in online en moet het bedrijf over de hele linie moderner worden, zei Boer een jaar geleden tegen RetailTrends. Inmiddels zijn meer dan 700 van de bijna 1300 winkels vernieuwd, zegt een woordvoerster. 

Ze meldt dat C&A tevreden is over de huidige verkopen. “De modernisering van onze winkels laat al positieve effecten zien in onze bezoekersaantallen en de online verkoop groeide in 2021 met 54 procent. Tegen 2025 verwachten we dat minstens 30 procent van onze totale omzet online zal zijn.”

Reacties 13


henk Kuyk 15 okt, 08:48

Alles van C&A is oubollig,te groot en bovenal te duur.Alles is voor 65+.
Vroeger beter en goedkoper.
Echt verkeerd beleif


C G 15 okt, 12:18

Fijne zaak met diverse stijlen kleding, betaalbaar en goede kwaliteit, en goede website!


jeane de visser 15 okt, 15:22

Wel zonde,maar ook met de tijd meeegaan.Voor oudere goede kleding.Maar niet voor de middenklasser.Hoor dat niet alle winkels verdwijnen.Heel veel succes


Anneke Vd heide 15 okt, 15:36

Heel erg jammer,vroeger hadden ze echte leuke kleding,maar tegen woordig niet veel meer,en vooral voor oudere mensen,is er niet veel keuze


Anton van Laaren 15 okt, 15:45

De website is gewoon slecht!
De kwaliteit van de mode is prima, maar moet moderner! Ik ben een regelmatige klant!


Marianne Blaauw. 15 okt, 17:13

C@A heeft sinds de winkels kleiner zijn geworden hebben ze niks leuks. Ze hadden vroeger veel.meer.het was vroeger ook veel gezelliger.nu niet meer .dat is wel jammer.


Leonard Van Liere 15 okt, 22:23

De winkels zijn veel te groot voor het aantal bezoekers, daardoor geen reuring, had allang horeca moeten toevoegen vergelijkbaar met de Hema


EB Bee 15 okt, 22:57

De mode van C&A spreekt de klanten van C&A niet meer aan,niet alleen de dames maar ook de herenmode is het net niet,ik heb het gevoel als ik tussen de rekken loop alsof ik in een kringloop winkel loop,bv de winterjassen zijn zelfs te dun voor de herfst en voorjaar.Dan vlucht je al snel de winkel uit.


Jeffrey korporaal 16 okt, 08:26

Hier in Houten hadden we een C&A en die was altijd heel druk. Ondanks dat we een vrij groot winkelcentrum hebben was dit de enige betaalbare kledingwinkel, zeeman en wibra even niet meegerekend. Er stonden altijd rijen en ze hadden altijd leuke kleding en ineens weg. Echt een enorme domper voor heel veel mensen. Gelukkig is Utrecht maar 10 minuten met de trein en kunnen we daar bij bij meerdere winkels terecht maar toch is het een gemis!


Marja Albers 16 okt, 16:20

Kleding past vaak niet,slechte pasvorm,laatst een damesbroek gepast,die was aan de voorkant een stuk hoger dan aan de achterkant,
terwijl de achterkant juist iets hoger moet zijn


Daan Edje 17 okt, 22:38

Ze hadden altijd wel leuke kleding, ook voor mannen van middelbaar leeftijd. Maar een simpele (nette of zomer)broek met motief is er tegenwoordig niet meer te vinden in lengtemaat 30. Tja, niet elke kerel is 1.95 mtr. Soms wel even schrikken dat er een complete kledingwarenhuis verdwijnt zoals in Amsterdam (van 5 etages op de Damrak naar een kippenhok in de Kalverstraat) of Oldenburg (binnenstad, compleet weg).


Linda De Vogelaere 6 nov, 12:38

In de fysieke winkels is het aanbod beperkt! (Meir en Wijnegem shopping)
Groter aanbod online ,!
Doch geen goed georganiseerde online shopping ( traag, slechte informatie en organisatie)


Halima Cheikh 24 nov, 22:46

Ze hebben de prijzen verhoogd in Nieuwegein.
Ook bij jongens kinderkeding.
Ik ga voortaan liever naar de wibra, kik en primark.
Heel erg jammer!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!