Aldi Süd voert een nieuw warehousemanagementsysteem in om sneller te kunnen reageren op marktontwikkelingen. Dat is onderdeel van het naar eigen zeggen grootste transformatieproject in retail ter wereld, waar momenteel drieduizend mensen aan werken.
De nieuwe technologie is nodig om sneller op de vraag te kunnen inspelen, legde director international IT Bekim Etemi van Aldi Süd uit tijdens een conferentie van Manhattan Associates in Berlijn. “Als een klant tien jaar geleden een leeg schap aantrof, konden we hem vragen om morgen nog eens terug te komen. Vandaag de dag komen we daar niet meer mee weg. We moeten korter op de klant zitten en starten met vraagvoorspelling om te garanderen dat de juiste voorraad op het juiste moment in de juiste winkel ligt.”
Aldi Süd besloot alle processen en systemen aan te pakken, van inkoop en assortimentsbeheer tot marketing en forecasting. Alle maatwerksoftware wordt ingeruild voor standaard software. “Het doel is om vier distributiecentra per maand over te zetten op het nieuwe systeem”, aldus Etemi. In totaal heeft Aldi Süd 84 dc’s.
Met het nieuwe warehousemanagementsysteem beschikt Aldi naar eigen zeggen over het fundament voor toekomstige innovaties. Niet alleen binnen de distributiecentra, maar ook voor ondersteuning van e-commerce-activiteiten, automatisering van logistieke processen en inzet van machinelearning om meer inzicht uit data te halen. Aldi Süd heeft 7000 winkels in elf landen.
Meer weten over de grote innovatieslag van Aldi Süd? Lees hier het hele verhaal.
Reacties 0