'Lagere prijs verleidt klanten niet tot gezondere keuzes'

'Lagere prijs verleidt klanten niet tot gezondere keuzes'

Consumenten kopen niet méér gezonde producten als die in de aanbieding zijn of meer opvallen in de winkel. Dat blijkt uit onderzoek van het Amsterdam UMC in twaalf Coop-supermarkten.

"We weten uit ander onderzoek dat kleine aanpassingen in de supermarkt wel degelijk kunnen helpen om mensen vaker een gezond product te laten kiezen", zegt onderzoekster Josine Stuber. "Maar wij hebben nu gezien dat mensen in verhouding niet méér gezonde producten kopen. Ze kopen dan bijvoorbeeld wel de paprika die in de aanbieding is, maar wisselen dat waarschijnlijk in voor een ander gezond product, dat ze al van plan waren om te kopen."

Het onderzoek werd medegefinancierd door de Hartstichting. Die organisatie concludeert dat er wettelijke maatregelen nodig zijn om mensen echt te kunnen verleiden tot het kiezen voor gezondere voeding. "In het Nationaal Preventieakkoord beloven supermarkten hun klanten te stimuleren om producten uit de Schijf van Vijf te kopen. Maar daar komt veel te weinig van terecht", zegt directeur Hans Snijder.

 

Reacties 2


Bert Ysfogel 7 nov, 14:31

Als je groente en fruit goedkoper maakt (of btw afschaft)heeft dat nul effect op het gezonder eten van mensen. Bijna alle fruit en groentes zijn al goedkoper dan de meeste ongezonde producten. De mensen die toch al groente en fruit kopen gaan hiervan profiteren en mensen met "ongezonde" eetgewoontes blijven dat doen. Dat is een keuze en heeft niets te maken met de prijs.


Arie Feenstra 7 nov, 13:09

Je kunt een onderzoek doen naar het koopgedrag, maar de uitkomst dat mensen ineens gezonde producten kopen omdat die in de aanbieding zijn is in een onderzoek niet te verwachten.
1 blijft snoep, suikers ed nog altijd goedkoper dan fruit.
2 is elke aanbieding niet geschikt om te vergelijken.
3 mensen zijn traditiegevoelig dus werken gewoon hun lijstje af, dus gaan niet ineens het borrelnootje inwisselen voor paprika.
Dit heeft niets met prijs te maken maar met gewoonte.

Dus de uitkomst van het onderzoek was voorspelbaar.

Wil je dit veranderen dan zul je dit middels een brede campagne moeten doen, en zul je een volledige productgroep voordelig moeten aanbieden zodat er veel keus is in het goedkopere gezonde segment.
Dit bereik je niet met 3 aanbiedingen met kortingen die amper merkbaar zijn door de inflatie. Dit merk je alleen als de consument er op gewezen wordt dat men net zo voordelig fruit ed kan kopen dan een 2ltr fles cola, en dan nog, de onderkant v d markt zal het amper merken, want die koopt de goedkoopste oplossing, dus River cola ipv Coca-Cola of Pepsie

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!