MediaMarkt 'big spender' in aanloop naar WK

MediaMarkt gaf in de aanloop naar het WK voetbal ruim 1,1 miljoen euro uit aan reclame in Nederland. De elektronicaketen is daarmee de grootste adverteerder onder de retailers, blijkt uit onderzoek van Adfact.

MediaMarkt moet alleen Hyundai en Coca-Cola voor laten gaan. Die besteedden respectievelijk 1,5 en 1,2 miljoen bruto aan reclame op radio en tv, in bladen, out-of-home (zoals abri's) en in bioscopen. Albert Heijn staat op de vierde plaats met 0,8 miljoen, Koopjedeal.nl is vijfde met 0,6 miljoen.

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven niet warm lopen voor het WK in Qatar. Ze gaven in de aanloop naar het toernooi iets meer dan 8,2 miljoen euro uit aan reclame. Dat is ruim zes keer minder dan voor de start van het EK voetbal vorig jaar.

Door de slechte arbeidsomstandigheden en de mensenrechtensituatie in Qatar is een negatief maatschappelijk sentiment ontstaan. Dat heeft een duidelijk effect op de reclamebestedingen, concludeert Adfact. Zo trok Jumbo na een storm van kritiek zijn WK-commercial terug, omdat er hossende bouwvakkers in waren te zien. Vorig jaar gaf Jumbo in de aanloop naar het EK nog ruim 13,5 miljoen uit aan reclame en stond daarmee bovenaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!