Consumenten denken dat ze over vijf jaar veel vaker lokaal en online winkelen. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Insights & Consultancy in opdracht van de Retailagenda, een samenwerkingsverband van overheden, de detailhandel en de vastgoedsector.
Voor het onderzoek werden afgelopen zomer bijna 4500 consumenten ondervraagd. Alleen de groep van 18 tot 29 jaar denkt vaker naar grote steden te gaan om te winkelen. Grote steden moeten volgens het onderzoek rekening houden met een daling van het aantal bezoekers uit andere leeftijdsgroepen en uit de dertig grootste plattelandsgemeenten van Nederland.
Tijdens de coronacrisis groeide de voorkeur voor lokaal winkelen en die trend lijkt door te zetten. Consumenten verwachten dat ze niet alleen vaker naar de lokale zelfstandige winkeliers gaan, maar ook naar ketens in hun woonplaats. Grote steden worden vooral bezocht voor mode, schoenen, sport en elektronica.
De verschuiving van fysiek naar online zet door, blijkt uit het onderzoek. Over vijf jaar verloopt waarschijnlijk 35 procent van de aankopen online, tegen 31 procent nu. De sterkste groei wordt verwacht bij boodschappen, gevolgd door bouwmarktartikelen. De Retailagenda concludeert dat het belangrijk is om winkelgebieden aan te passen aan het veranderende consumentengedrag. Zoals meer ruimte voor horeca, wonen en werken.
Reacties 0