Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2022, aan de hand van tien hoofdpunten. Vandaag: zo worstelden retailers met hun activiteiten in Rusland. 

 

Op 24 februari 2022 gaat er een golf van ontzetting door Europa en daarbuiten. Na veel verbale dreiging en speculaties is het zover en valt Rusland Oekraïne in. Wereldwijd spreken regeringen zich direct uit over de stap van Poetin. Zo ook Nederland: de aanval van Rusland wordt gezien als oorlogsdaad, die gevolgd worden door sancties. 

 

To boycot or not? 

Heel even is het stil. Het lijkt erop dat grote, internationale merken om hun heen kijken naar branchegenoten en concullega’s. Wat gaan zij doen; wie zet de eerste stap? 
 

Want wat is wijsheid? De activiteiten in een groot land als Rusland gewoon door laten gaan, of een ‘staakt-het-vuren’ afgeven? Ofwel: to boycot or not? Apple zet op 2 maart, iets minder dan een week na de invasie, de eerste stap en stopt de verkoop in het land. 
 

Hoe slim is dat? “Voor grote spelers als Apple kosten acties als dit geld. Maar als ze geen actie ondernemen, schaadt het hen wel op de lange termijn”,