De Britse online fashionretailer Asos wil dit jaar omgerekend 340 miljoen euro besparen om de winstgevendheid te vergroten. Dat meldde het bedrijf bij de bekendmaking van de cijfers over de afgelopen vier maanden, waarin de omzet terugliep.
Asos sluit drie magazijnen: in de EU, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Ook wordt kantoorruimte afgestoten en worden 35 niet-winstgevende merken van het platform verwijderd. De personeelskosten worden met 10 procent teruggebracht, onder meer door honderd banen te schrappen op het hoofdkantoor. Die laatste stap was in oktober al aangekondigd.
De omzet viel met 3 procent terug. In het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste markt, was er een daling van 8 procent. Asos schrijft dat onder meer toe aan een 'zwak consumentenvertrouwen' en stakingen bij bezorgdienst Royal Mail in de aanloop naar kerst. Bovendien kregen de verkopen een jaar geleden een boost door de pandemie.
In de EU lag de omzet juist 6 procent hoger. Dat kwam volgens Asos niet alleen door prijsverhogingen, maar ook door een toename van het aantal klanten. Vooral in Nederland en Ierland was er een flinke groei.
Reacties 0