Drogisterij moet geopende flesjes parfum vergoeden

Drogisterij moet geopende flesjes parfum vergoeden

Een Amsterdamse drogisterij moet een consument 476 euro terugbetalen. De man had online twee dure flesjes parfum gekocht, maar na opening bleek de geur ervan tegen te vallen. De drogisterij gaf aan dat de flesjes nu niet meer te retourneren waren, maar de rechter besloot anders.

Consumenten hebben wegens het herroepingsrecht geen recht op ontbinding van het koopcontract bij producten die om hygiëneredenen of gezondheidsredenen niet teruggestuurd mogen worden. Het gaat daarbij om producten zoals gebruikt ondergoed of tandenborstels. Daar deed de drogisterij een beroep op. 

De rechter is van mening dat de man de verpakking mag openen als soortgelijke producten in de winkel ook zonder verpakking zijn uitgestald om te testen. Dat dit de verkoop van het geopende product teniet doet, is geen probleem van de consument. Een advies naar Europese richtlijn luidt dan ook dat een winkel testers mee kan sturen van het product. 

Naast de 476 euro die de parfums hebben gekost moet de drogisterij ook 345 euro betalen voor de kosten van de rechtszaak.

Reacties 13


ad mulders 16 jan, 10:19

Dit is wel te gek voor woorden, ga dan gewoon naar de winkel als je wilt weten wat de geur is


Bert Ysfogel 16 jan, 11:53

Niemand hoeft meer na te denken voor een handeling of uitspraak. Je bent bij voorbaat (vermeend)dader of (vermeend)slachtoffer al gelang het jou of een ander uitkomt.


John Eeves 16 jan, 11:56

Belachelijke uitspraak, dit opent de weg naar het bestellen en gratis laten versturen van dure parfums, ze een paar keer gebruiken en dan weer gratis retourneren.
Het einde is zoek zo......


Retail Consultant 16 jan, 12:07

Ongelofelijk naïef van deze rechter. Sluizen staan nu open om bijvoorbeeld ook hele kostbare wijnen te bestellen, open te maken, slok te nemen en te retourneren voor 100% refund.. Hoop dat de drogist in hoger beroep gaat.


Jack Pauwels 16 jan, 12:22

Wat met de hygiëne. De winkelier mag en moet het flesje best weggooien. Niemand wenst een al geopend flesje te kopen. Wat zit er nu in ??


Gerrit Ham 16 jan, 12:51

Tijd om het retourbeleid voor consumenten eens te herzien. Milieuschade, economische schade en aantasting van het vertrouwen bij verkopen on;ine


De rest hier Heeft geen idee 16 jan, 13:27

Logische uitspraak. Het idee van de wet van koop op afstand is dat je dezelfde mogelijkheden hebt als in een winkel. En daar kun je een geurtje ruiken omdat er testers zijn. Het in gebruik nemen mag niet., ondanks wat men hierboven allemaal stelt.Een geopende fles wijn kan dus niet terug omdat je in een slijter ook niet kan proeven.


De rest hier Heeft geen idee 16 jan, 13:28

De oplossing is dus ook simpel met bovenstaande richtlijn. Standaard een geur sample meeleveren en dan hoef je geen geopende verpakking retour te nemen.


Ruben T 16 jan, 14:27

Een drogist/parfumerie is niet verplicht om testers te hebben, dus wat als een bedrijf deze niet heeft? Zal er dan nog steeds worden gesteld dat ze dan maar testers hadden moeten hebben? Dan lijkt het me bij een slijterij ook wel mogelijk om te proeven.

Daarnaast, is er ook uitspraak gedaan of het bedrijf wel een waardevermindering mag doorberekenen aan de consument?


Quint Duivenvoorden 16 jan, 15:15

Er zit een luchtje aan deze zaak


Gerrit Jan 16 jan, 15:41

Je zou ook bijvoorbeeld een tester kunnen aanvragen alvorens te bestellen en onnodig kosten en ergernis voorkomen. De wet kopen op afstand is in dit soort gevallen belachelijk te noemen


Retail Consultant 17 jan, 08:09

@derestheeftgeenidee.. Het is helaas niet zo eenvoudig om standaard een sample mee te sturen. Deze zijn in de veel gevallen niet altijd beschikbaar.


De rest hier Heeft geen idee 17 jan, 08:58

@Retail Consultant .

Hier ligt een taak voor de fabrikanten. Ik denk dat dit de oplossing is om misbruik van rechten aan te pakken. Deze rechter heeft in de regel van de wet geoordeeld. De praktijk kan voor veel onwenselijke situaties zorgen.

Of de wet nog echt nodig is in deze tijd is een andere vraag. Voorlopig heb je ermee te dealen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!