Een Amsterdamse drogisterij moet een consument 476 euro terugbetalen. De man had online twee dure flesjes parfum gekocht, maar na opening bleek de geur ervan tegen te vallen. De drogisterij gaf aan dat de flesjes nu niet meer te retourneren waren, maar de rechter besloot anders.
Consumenten hebben wegens het herroepingsrecht geen recht op ontbinding van het koopcontract bij producten die om hygiëneredenen of gezondheidsredenen niet teruggestuurd mogen worden. Het gaat daarbij om producten zoals gebruikt ondergoed of tandenborstels. Daar deed de drogisterij een beroep op.
De rechter is van mening dat de man de verpakking mag openen als soortgelijke producten in de winkel ook zonder verpakking zijn uitgestald om te testen. Dat dit de verkoop van het geopende product teniet doet, is geen probleem van de consument. Een advies naar Europese richtlijn luidt dan ook dat een winkel testers mee kan sturen van het product.
Naast de 476 euro die de parfums hebben gekost moet de drogisterij ook 345 euro betalen voor de kosten van de rechtszaak.
De rest hier Heeft geen idee 17 jan, 09:58
Retail Consultant 17 jan, 09:09
Gerrit Jan 16 jan, 16:41
Quint Duivenvoorden 16 jan, 16:15
Ruben T 16 jan, 15:27
De rest hier Heeft geen idee 16 jan, 14:28
De rest hier Heeft geen idee 16 jan, 14:27
Gerrit Ham 16 jan, 13:51
Jack Pauwels 16 jan, 13:22
Retail Consultant 16 jan, 13:07
John Eeves 16 jan, 12:56
Bert Ysfogel 16 jan, 12:53
ad mulders 16 jan, 11:19