Marktaandeel Albert Heijn groeit tot 37 procent

Albert Heijn heeft in 2022 zijn positie als marktleider verstevigd. Nummer twee Jumbo verloor juist terrein en dat gold ook voor Lidl. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NielsenIQ, meldt Distrifood.

Albert Heijn groeide van 35,7 naar 37 procent. De supermarktketen kreeg er in Nederland 97 winkels bij en kwam zo op 1154 vestigingen uit. Jumbo zag het aantal winkels met zes teruglopen tot 685. Het marktaandeel daalde van 21,7 naar 21,5 procent.

Volgens NielsenIQ daalde het marktaandeel van Lidl van 10,6 naar 10,1 procent, terwijl het aantal winkels met 438 gelijkbleef. Aldi zag het marktaandeel stijgen van 5,2 naar 5,4 procent.

De supermarkten in Nederland behaalden vorig jaar een gezamenlijke omzet van 46,3 miljard euro. Dat is 3 procent meer dan een jaar eerder, oftewel een verschil van 1,35 miljard euro. De omzetgroei was een gevolg van prijsstijgingen.

Cijfers IRI
Ook marktonderzoeker IRI kwam met cijfers over 2022. Daaruit blijkt dat Albert Heijn groeide van 35,5 naar 36,5 procent. Jumbo daalde van 21,6 naar 21,2 procent. Volgens IRI groeiden Aldi en Lidl samen van 15,7 naar 16,2 procent. Zoals gebruikelijk maakte de onderzoeker geen uitsplitsing bij 'hard discount'.

Reacties 2


Gerard van Gummigalgen 19 jan, 21:07

Goh, Albert Heijn krijgt er de meeste winkels bij en het marktaandeel groeit.
Je verwacht het niet hè ?


ikke weet het 20 jan, 11:05

Nee, je verwacht het niet, maar maak je borst mar nat, dit betekend een NOG GROTER marktaandeel, oftewel nog duurdere prijzen.

Want als ik ( zo goed als ) de grootste ben, dan bepaal IK (AH) de prijzen die de consument betaal.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!