Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H&M, Vyking en eBay.
H&M
Geen saaie paspoppen zonder gezichtsuitdrukking, met ieder seizoen een andere outfit aangemeten: H&M laat professionele dansinstructeurs fungeren als menselijke paspop in de etalage. Het modemerk introduceert zijn eerste retail hologramconcept. In de New Yorkse wijk Brooklyn heeft het fashionmerk de kans gegrepen om de promotie van zijn ‘athleisure’-lijn H&M Move in de winkels compleet anders aan te pakken. Een hologramdisplay toont dansinstructeurs die producten uit de kledinglijn dragen en korte choreografieën dansen.
Het kledingmerk is vooralsnog niet van plan de bewegende etalages ook in andere landen te introduceren: het gaat om een pilot tot eind deze week.
...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H&M, Vyking en eBay.
H&M
Geen saaie paspoppen zonder gezichtsuitdrukking, met ieder seizoen een andere outfit aangemeten: H&M laat professionele dansinstructeurs fungeren als menselijke paspop in de etalage. Het modemerk introduceert zijn eerste retail hologramconcept. In de New Yorkse wijk Brooklyn heeft het fashionmerk de kans gegrepen om de promotie van zijn ‘athleisure’-lijn H&M Move in de winkels compleet anders aan te pakken. Een hologramdisplay toont dansinstructeurs die producten uit de kledinglijn dragen en korte choreografieën dansen.
Het kledingmerk is vooralsnog niet van plan de bewegende etalages ook in andere landen te introduceren: het gaat om een pilot tot eind deze week.
Vyking
Schoenen passen in de winkel kan een hele exercitie zijn. De Duitse start-up Vyking denkt daar iets op te hebben gevonden: een 'Magic Mirror'. Deze slimme spiegel maakt gebruik van artificial intelligence en stelt klanten in staat om schoenen virtueel te passen. Klanten kiezen via een tablet het gewenste paar uit, waarna ze in de spiegel kunnen zien hoe het schoeisel staat. Het scherm kan in winkels worden gebruikt, maar ook bijvoorbeeld in etalages of bij bushaltes.
eBay
Iedere marketplace ziet verdachte of kwaadwillende verkopers op hun platform liever gisteren dan vandaag vertrekken. Wanneer partners nepartikelen verkopen aan je klanten, wordt het vertrouwen immers geschaad. Dat was ook de gedachte achter de overname van technologiebedrijf 3PM, door eBay. Via artificial intelligence hoopt eBay frauduleuze praktijken terug te brengen, doordat de technologische tools detecteren of vervalsingen of onveilige items op het platform worden gedeeld. "We hebben het systeem kunnen trainen om alle producten te begrijpen en automatisch aan de hand van de titel te identificeren wat het product is. De modellen begrijpen inmiddels wat ‘veilig’ is en wat niet”, aldus ceo Rob Dunkel.