Topman Ahold Delhaize stapt met landelijke prijsverschillen naar Europese Commissie

Topman Ahold Delhaize stapt met landelijke prijsverschillen naar Europese Commissie

Topman Frans Muller van Ahold Delhaize stapt naar de Europese Commissie om werk te maken van prijsverschillen tussen landen. Ook zegt hij dat dagelijkse boodschappen veel minder duur zijn geworden dan iedereen denkt.

Muller gaf dit aan tijdens de toelichting van de jaarcijfers. Zo is een Belgische pot Nutella 1,40 euro goedkoper dan hier. Hij noemt de prijsverschillen ‘heel frustrerend’, vooral gezien de huidige omstandigheden. Volgens Muller moet de Europese Commissie meer inzet tonen in het afdwingen van één Europese markt en ingrijpen bij leveranciers die de prijsverschillen bewust in stand houden: "Door territoriale handelsbeperkingen is er voor identieke producten uit dezelfde fabriek soms 30 procent prijsverschil. We zijn ermee bezig om er iets aan te doen, maar leveranciers maken het ons niet makkelijk door verschillende labeling en verschillende verpakkingen", tekent het AD op.

Producten in de supermarkt moeten een etiket hebben in de taal van dat land, anders mogen deze niet worden verkocht. Zijn broer, Michiel Muller, is met labeling bij Picnic recentelijk nog op de vingers getikt door de NVWA. Picnic dacht onder die regel uit te kunnen komen door de Nederlandse vertaling in de app te zetten en zo tegen een lager tarief Duitse producten te kunnen verkopen. Door dit verdeel-en-heersspel van fabrikanten betalen Europese consumenten 14 miljard euro te veel, stelt Frans Muller. "Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie."

Verder trekt de Ahold-topman de 14,5 procent inflatie voor levensmiddelen waar het CBS mee rekent in twijfel. Zijn klanten betalen volgens hem veel minder, maar wegens concurrentie-overwegingen wil de topman niet zeggen hoeveel minder. "Consumenten zijn slim, weten de prijzen en letten op aanbiedingen", aldus Muller. Volgens hem zijn de maatregelen bij Ahold Delhaize om de boodschappen betaalbaar te houden succesvol. "We verliezen geen klanten. We zien ons marktaandeel toenemen. Dat komt doordat we een aantal dingen goed voor elkaar hebben."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!