Proef Picnic met Duitse producten mag niet

Proef Picnic met Duitse producten mag niet

Picnic mag geen producten uit Duitsland verkopen zonder Nederlands etiket. Dat zegt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in reactie op een proef van de websuper, meldt RTL Nieuws.

Sinds kort kunnen klanten in enkele steden bij Picnic kiezen voor goedkopere alternatieven die uit Duitsland komen. Het gaat bijvoorbeeld om potjes appelmoes van Hak en Nutella-chocoladepasta. Producten die in Nederland worden verkocht, moeten een Nederlands etiket hebben. Picnic dacht onder die regel uit te kunnen komen door de Nederlandse vertaling in de app te zetten.

Onjuist, zegt de NVWA. Zowel op het artikel als in de app moet de productinformatie in het Nederlands zijn. De NVWA zegt in gesprek te zijn met Picnic. Mede-oprichter Michiel Muller zegt dat de websuper niet meteen met de proef stopt.

Reacties 8


Latifa Bentuhami 5 mei, 16:58

Het is al vertaald in de app.dat is wel fijn natuurlijk.als picnic ook fysieke winkels had gehad dan kan het wel een vereiste zijn.


Marco van Beurden 24 mrt, 10:04

totale onzin dit weer zijn precies dezelfde producten als hier in NL de overheid loopt dan waarschijnlijk op een of andere manier weer wat centjes mis in deze moeilijke tijden doen ze alles om iedereen met een laag inkomen kapot te maken


Jaap van Velzen 31 jan, 16:17

Nog nooit een Nederlandse tekst gelezen in een Poolse winkel bv. Er wsordt hier weer gezocht naar werk.


Peter van den Rijzen 28 jan, 12:56

Onnodige betutteling vanuit de overheid. Laat de consument zelf beslissen of men dit product wil kopen. Desnoods plaatst de verkopende partij een voorgeschreven informatief bericht elk product. Men maakt zelf wel uit dat men het product koopt.


Sidney Fabula 27 jan, 22:21

Ik denk dat wel het moeten laten aankomen op een uitspraak van het HvJ EU.

Het eerste wat ik mij nog ooit herinner (en hier begint het waerde collegae) is het arrest Brasserie de Pecheur waarin het draaide om het Duitse Reinheitsgebot en Cassis de Dijon. Cassis de Dijon introduceerde het beginsel van wederzijdse erkenning: is een product (vruchtenlikeur) in een andere lidstaat (Frankrijk) rechtmatig geproduceerd en op de markt gebracht, dan is het de lidstaat van invoer (Duitsland) in beginsel (behoudens een rechtvaardigingsgrond) niet toegestaan om zijn eigen wetgeving op het product toe te passen. In beide arresten werden de opgeworpen maatregelen beschouwd als een beperking op het vrij verkeer van goederen wat in principe verboden is.

Dan de opkomst van het internet. Zeg het jaar 2000. Gesteggeld wordt over een digitale aankoop en hoe dat zich verhoudt tot de regel dat een consument voor aankoop in principe de algemene voorwaarden moet worden voorgelegd. Uiteindelijk is het dus heel normaal dat een consument een vinkje kan zetten dat hij de algemene voorwaarden heeft gelezen. Een website kan volstaan met een link naar de algemene voorwaarden. Deze hoeven niet meer te worden toegestuurd. Hoe zit dit met supermarkten? Moeten zij bij elke aankoop de kassière instrueren de klant te wijzen op de algemene voorwaarden van de supermarkt? Nee. Nu tegenwoordig kun je op de website van elke supermarkt wel een link vinden naar de algemene voorwaarden.

Waarom zijn deze twee dingen belangrijk?

Omdat het draait om een label. Het etiket wat in het Duits staat. Op een product wat in een andere lidstaat rechtmatig is geproduceerd.

Zou het dan heden ten dagen niet volstaan om een link te plaatsen bij het artikel op de website van Picnic waarop het label/etiket waarop de Nederlandse vertaling staat? Of zoals Picnic al aangaf dat in de app de Nederlandse vertaling van het label/etiket staat?

Naar mijn mening zou een verbod op de verkoop van deze goederen in Nederland, weliswaar met de voorwaarde dat de Nederlandse vertaling op de site van de verkoper te vinden is, een belemmering vormen op het vrij verkeer van goederen. De regel van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, dat een etiket in het Nederlands op het product moet zitten (als die regel er al is), lijkt mij (puur in deze situatie) dan niet meer van deze tijd in het digitale tijdperk met apps en websites.


Robert Helmer 27 jan, 15:02

Beste NVWA. DIT IS MET 2 maten meten. Weleens controles uitgevoerd in Turkse, Marokaanse of andere buitenlands georienteerde winkels. Ik denk dat we met Duits of Engels in Nederland gied uit de voeten kunnen. Terecht komt de voedselveiligheid niet in het geding want we hebben het in dit geval over Europese leveranciers

Robert


bas mudde 27 jan, 11:50

Wat een onzin kijk eens naar producten Russische medicijnen en bij die grenzen winkels


Rien Stierman 27 jan, 11:14

De voedselveiligheid is niet in het geding, de belangen van de Nederlandse consument wel. Ik snap dat de NVWA haar regels gerespecteerd wil zien, maar de populariteitsprijs gaat hier toch echt naar Picnic.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!