Zo kijkt Caspar Klinkhamer (BCC) naar de toekomst

Zo kijkt Caspar Klinkhamer (BCC) naar de toekomst

BCC beraadt zich op de toekomst. Hoe kunnen winkels en e-commerce elkaar optimaal versterken in een overvolle elektronicamarkt? Ceo Caspar Klinkhamer spreekt op 29 maart tijdens de Webwinkel Vakdagen. In een interview op RetailTrends deelde hij eerder zijn visie op de markt. Vijf quotes.
 

'We moeten veel meer gebruikmaken van de deskundigheid die bij BCC in de keten zit'

Onderscheidend vermogen en relevantie. Daar is BCC hard naar op zoek in de vechtmarkt die elektronica heet. De tijd van het ‘dozenschuiven’ – de winkels vol rammen met producten en die tegen lage marges verkopen – moet nu echt voorbij zijn. “We moeten veel meer gebruikmaken van de deskundigheid die bij BCC in de keten zit”, zegt Klinkhamer. “Veel mensen staan al jaren in onze winkels en weten precies wat de klant nodig heeft. Die kennis en kunde moeten we benutten om BCC naar het volgende niveau te brengen.”


Het gebied waarbinnen BCC dat wil doen is duidelijk afgebakend: alles binnen het thuisdomein wat aan elektronica gerelateerd is. Soundbars en tv’s installeren doet de retailer al jaren, in 2020 ging BCC keukens verkopen en met de overname van Aircoshop in 2021 werden split-airco’s toegevoegd. Vorig jaar was de introductie van zonnepanelen de volgende logische volgende stap.
 

'Ik zie straks geen winkels meer voor me die we vol knallen met tachtig wasmachines'

Het fysieke winkelnetwerk is volgens Klinkhamer cruciaal, maar zal wel van functie veranderen. “Ik zie straks geen winkels meer voor me die we vol knallen met tachtig wasmachines. Maar een indeling in verschillende domeinen, waar klanten aan tafels in gesprek gaan met deskundige medewerkers.” Hij denkt aan zo’n vijf domeinen, waarbij klanten in de hoek ‘duurzaam thuis’ bijvoorbeeld advies kunnen krijgen over de aanleg van zonnepanelen. 


Over het breken met de klassieke BCC-winkel vol voorraad is Klinkhamer duidelijk: “Dat is voor mij gewoon e-commerce, maar dan op dure vierkante meters. Ik geloof niet dat dat de toekomst van retail is.” In de toekomst verwacht hij dan ook niet dat de vestigingen nog 3.000 vierkante meter groot zullen zijn. "Als huurcontracten aflopen en ik kan op dezelfde plek een winkel van 1.200 vierkante meter openen, doe ik het meteen."


'Juist als het hele landschap vol op e-commerce duikt, wordt het hebben van een landelijk dekkend winkelnetwerk uniek'

Een teruggang in het aantal winkels staat niet op de planning. Als de vestigingen kleiner worden ziet de ceo misschien zelfs nog ruimte voor een paar winkels erbij. “Juist als het hele landschap vol op e-commerce duikt, wordt het hebben van een landelijk dekkend winkelnetwerk uniek”, is Klinkhamers analyse. Mirage, het bedrijf waar BCC samen met onder meer Blokker en Intertoys onder valt, heeft in totaal 600 locaties. “Dat kun je in de toekomst echt gaan verzilveren. Niet alleen als afhaalpunt, maar ook als plek om vanuit te bezorgen, in samenwerking met andere partijen. Er zijn allerlei manieren waarop je juist in dit retailtijdperk je winkelnetwerk kunt inzetten.”
 

'We gaan niet voor een ton per locatie verbouwen en fancy winkels neerzetten'

Naast alle nieuwe ontwikkelingen heeft Klinkhamer nog een andere zorg: BCC weer gezond maken. “BCC heeft een lange historie van geen winst maken”, weet hij. Bij zijn aantreden in 2021 vielen hem verschillende zaken op die daaraan hebben bijgedragen. Hij zag een wat gedateerde organisatie. “Er zijn grote stappen gezet in e-commerce, maar de winkels waren vergeten. Ook het merk heeft een opfrisbeurt nodig, met een doorvertaling naar de winkels.” Daar moeten we overigens geen spektakel van verwachten, voegt hij gelijk toe. “We gaan niet voor een ton per locatie verbouwen en fancy winkels neerzetten. We moeten het pragmatisch aanpakken en goed op de poen letten.”
 

'Naast mijn plek in de raad van bestuur van Mirage doe ik voor 200 procent het ceo-schap van BCC'

Alles wat bij BCC nog op de rol staat zal voorlopig onder leiding van Klinkhamer gebeuren. Bij het vertrek van zijn voorganger Herman Bramer in 2021 werd nog even gerept over ‘voorlopige’ vervanging door Klinkhamer, maar daar is geen sprake van. “Naast mijn plek in de raad van bestuur van Mirage doe ik voor 200 procent het ceo-schap van BCC, en dat wil ik ook de komende jaren blijven doen.”

 

Dit is een deel van een interview dat eerder op RetailTrends.nl verscheen.


Webwinkel Vakdagen 2023
Caspar Klinkhamer is op woensdag 29 maart spreker tijdens de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht. Andere sprekers zijn onder anderen Marjolein Vendrig (Bever) en Sharon Hilgers (My Jewellery). In totaal staan er verspreid over twee dagen meer dan tweehonderd sprekers op het podium over uiteenlopende thema’s binnen e-commerce. Klik hier om je gratis aan te melden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in