Warenhuisketen Macy’s heeft nog maar een paar winkelsluitingen op de planning staan. “We zitten in de laatste fase”, aldus ceo Jeffrey Gennette tijdens NRF Retail’s Big Show.
Macy’s sloot sinds 2016 liefst 170 vestigingen. De afgelopen twee jaar vormden een keerpunt. Er gingen nog steeds warenhuizen dicht, maar netto kwamen er juist winkels bij omdat Macy’s op andere plekken kleinere winkelformats opent. “In de afgelopen twee jaar daalden we enorm in vierkante meters, omdat winkels die we buiten de malls openen veel kleiner zijn dan die in de malls”, aldus Gennette.
Nieuwe vestigingen openen buiten de traditionele winkelcentra blijft de komende jaren focus hebben voor Macy’s. “Tweeënhalf jaar geleden zaten we alleen in de malls, maar 50 procent van de business in onze productcategorieën speelt zich daarbuiten af.” Helemaal weg uit de grote winkelcentra vindt Gennette geen optie. “We blijven in A- en B-malls zitten en investeren om die winkels moderner te maken.”
Dat fysieke winkels voor Macy’s belangrijk blijven lijdt voor de ceo geen twijfel. “Overal waar wij een winkel openen, wordt de online penetratie in die regio hoger. Sluiten we een vestiging, dan daalt die.” Ook levert de klant die zowel fysiek als online shopt meer op. “De omnichannel klant koopt vaker, meer en heeft een hogere lifetime value. The math works out.”
In het februarinummer van RetailTrends staat een uitgebreide analyse over de toekomst van het warenhuis. Naast Macy’s komen daarbij onder meer Harrods, Neiman Marcus en Neighborhood Goods aan bod. Het hele verhaal is hier te lezen. Nog geen member, kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Reacties 0