Makro een webshop? 'Het neigt naar een wanhoopspoging'

Makro een webshop? 'Het neigt naar een wanhoopspoging'

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Tom Kikkert over de nieuwe webshop van Makro.


Makro heeft in Nederland een webshop geopend. Gericht op horeca en professionals, maar ook particulieren kunnen er terecht. Een Makro-pas of btw-nummer is niet nodig. Makro biedt zelf producten aan, maar geeft fabrikanten ook de mogelijkheid om rechtstreeks aan klanten te verkopen.
 

Is het een slimme zet van Makro?

“Makro heeft in zijn algemeenheid al best een uitdaging. Waar staat het voor, wat is de relevantie? De vraag is: is dit een wanhoopspoging of is er sprake van een visie waarvan ik misschien iets over het hoofd zie? Ik neig naar het eerste.


De wereld van de webshops biedt statistisch gezien een heleboel kansen. Er zitten veel potentiële klanten. Maar je komt in een ontzettend competitieve wereld terecht waar heel veel partijen het spel beter beheersen dan Makro op dit moment.


Ik...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Tom Kikkert over de nieuwe webshop van Makro.


Makro heeft in Nederland een webshop geopend. Gericht op horeca en professionals, maar ook particulieren kunnen er terecht. Een Makro-pas of btw-nummer is niet nodig. Makro biedt zelf producten aan, maar geeft fabrikanten ook de mogelijkheid om rechtstreeks aan klanten te verkopen.
 

Is het een slimme zet van Makro?

“Makro heeft in zijn algemeenheid al best een uitdaging. Waar staat het voor, wat is de relevantie? De vraag is: is dit een wanhoopspoging of is er sprake van een visie waarvan ik misschien iets over het hoofd zie? Ik neig naar het eerste.


De wereld van de webshops biedt statistisch gezien een heleboel kansen. Er zitten veel potentiële klanten. Maar je komt in een ontzettend competitieve wereld terecht waar heel veel partijen het spel beter beheersen dan Makro op dit moment.


Ik weet niet zo goed wat ze hiermee willen bereiken. Het zal niet de ommekeer voor Makro betekenen.”


Makro ging in België failliet en ook in Nederland zou het bedrijf er niet al te florissant voor staan. Is de keuze voor online riskant?

“In de vergaderruimtes in Nederland merk je vaak dat vooruitgang bijna gelijk staat aan digitalisering en het internet. Is er een budget voor vooruitgang, dan gaat het al snel daar naartoe. Ik denk dat de economie ons nu leert dat juist de fysieke wereld de plek is waar geld verdiend wordt.


Online is zo’n competitieve omgeving, waar je enorm moet knokken voor marktaandeel. En waar winstgevendheid vaak lang op zich laat wachten. Daarbij zijn de partijen die daar nu succesvol zijn, al zó ver gevorderd op het gebied van distributie, organisatie en service.


Ik geloof echt wel dat Makro intern bezig is om het bedrijf gezonder te krijgen. Ze zijn aan het herorganiseren, ze zijn aan het inslinken. Bij een bedrijf als dit zie je vaak dat er heel veel verworvenheden zijn. Structuurtjes die er in de loop van de jaren zijn ingegroeid en die heel lang zo door zijn gegaan omdat het toch wel liep. Het is goed om daar dwars doorheen te gaan. Om schoon schip te maken en er een efficiëntere organisatie van te maken.


Maar of je nou een nieuw spel moet opstarten? Het gaat in elk geval veel kosten. Het vraagt veel investeringen en je moet er nieuw talent voor aantrekken. Eigenlijk vraag je van Makro om een totaal nieuw bedrijf te worden. Ik denk niet dat deze stap een commercieel succes zal zijn.”
 

Makro kiest online alleen voor non-food. Is dat logisch?

“Dat vind ik logisch. Food is een heel complexe categorie om van de grond af op te bouwen. Non-food is makkelijker. Maar ook hier geldt: er zijn zo veel aanbieders die dit online kunnen.


Als advocaat van het positieve: Makro heeft wel wat producten die via andere kanalen misschien iets moeilijker te krijgen zijn. Maar mocht daar ooit een succes tussen zitten, dan denk ik dat andere partijen dat heel snel zullen oppikken.


Zijn mensen zo overtuigd van Makro dat ze zeggen: we kennen het merk niet, maar omdat jullie het verkopen zijn we bereid om het te kopen? Daar heb ik mijn twijfels bij. Ik denk niet dat Makro die autoriteit en identiteit heeft.”


Makro pakt het wel centraal aan. In Duitsland, Spanje, Italië en Portugal bestaat het platform al langer. Kan dat een voordeel zijn?

“Qua logistiek, bereik en kosten zullen er best voordelen zijn. Maar uiteindelijk gaat het erom of je een interessante propositie kunt maken die er nu nog niet is. Ik heb het gevoel dat ze een probleem zoeken waarvoor ze de oplossing niet kunnen creëren. In plaats van: er is een probleem en wij zijn daar de oplossing voor.” 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!