Lidl moet meer doen aan de hoge werkdruk. Volgens vakbond FNV heeft de Arbeidsinspectie dat gezegd na een onderzoek bij de supermarktketen. De vakbond, die een melding had gedaan, spreekt van een 'tik op de vingers'.
Volgens de FNV spelen de problemen bij Lidl al jaren, maar doet de supermarktketen er weinig aan. FNV-bestuurder Fatma Bugdayci zegt dan ook blij te zijn met de uitspraak. "Lidl moet nu echt wat gaan doen aan de ongezonde werkdruk waar heel veel medewerkers last van hebben. Het leidt tot stressklachten en ziekte en mensen gaan ergens anders werken. Zeker nu er al zo weinig personeel is, zou Lidl zuinig moeten zijn op zijn werknemers."
De Arbeidsinspectie wil het verhaal van de FNV niet bevestigen. "Wij doen geen uitspraken over individuele zaken." De woordvoerder wil alleen kwijt dat de Arbeidsinspectie onderzoek heeft gedaan, zoals in december is aangekondigd.
Reactie Lidl
Lidl komt met bijna dezelfde reactie als destijds. Het bedrijf zegt dat het zich niet herkent in het beeld dat de FNV schetst. De supermarktketen zegt klachten over hoge werkdruk wel degelijk serieus te nemen. Lidl wijst erop dat het de FNV op 1 november heeft toegezegd een representatief verdiepend onderzoek in te stellen, in samenspraak met de ondernemingsraad. Dat was al lang voordat de vakbond naar de Arbeidsinspectie stapte.
Lidl benadrukt dat het bedrijf zich elk jaar objectief laat beoordelen. Dat leidde er naar eigen zeggen toe dat het vorig jaar, voor de zesde keer op rij, het certificaat Top Employer ontving.
Reacties 0