SHV wil Makro-vestigingen in Zuid-Amerika verkopen

SHV wil Makro-vestigingen in Zuid-Amerika verkopen

Het Nederlandse familieconcern SHV wil de resterende Zuid-Amerikaanse vestigingen van horecagroothandel Makro verkopen. Eerder deed het al tientallen Makro-winkels in Brazilië en Peru van de hand. De Europese en Aziatische vestigingen waren toen al verkocht.

SHV wil zijn portfolio opschonen, meldt topman Jeroen Drost aan het FD. In totaal wil het concern van drie van de acht bedrijfsonderdelen af. "We zijn weliswaar rijk, maar geven er toch de voorkeur aan om meer te kunnen investeren in minder activiteiten."

SHV (Steenkolen Handelsvereniging) richtte zelfbedieningsgroothandel Makro in 1969 op. De Europese Makro's werden in 1998 verkocht aan het Duitse Metro. Tien jaar later werden de Aziatische vestigingen afgestoten. In 2021 verkocht SHV tientallen winkels in Brazilië en Peru. 

Voor de overblijvende 107 winkels in Argentinië, Colombia en Brazilië met een totale omzet van 1,3 miljard worden nu kopers gezocht. Drost: "Onze cash & carry-formule is er uitgewerkt. Dan is het beter om te stoppen, maar we zitten met onze winkels wel op toplocaties. Dus ik verwacht meer dan voldoende belangstelling."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!