Het Nederlandse bedrijfsleven gaf vorig jaar opnieuw meer uit aan audioreclames. Net als in eerdere jaren spendeerden retailers het meest aan radioreclame, met Kruidvat als aanvoerder van de top-25 grootste adverteerders.
Uit cijfers van marketingorganisatie Audify blijkt dat er in totaal in 2022 ruim 225 miljoen euro werd uitgegeven aan radiocommercials en podcasts. In het vierde kwartaal werd meer in radio- en podcastreclame geïnvesteerd dan ooit. Toen bedroegen de reclames in totaal zo’n 81 miljoen euro.
Zoals ieder jaar zijn retailers het best vertegenwoordigd in de ranglijst: in de top-25 komen er in totaal 10 retailers voor. Wat dat betreft is Kruidvat de aanvoerder, met bijna 14 miljoen aan advertentiegeld. Daarop volgen vijf retailers elkaar op: Albert Heijn, Jumbo en Lidl spendeerden het meest, gevolgd door Bol.com. Later in de lijst komen ook Hornbach, Karwei, Coolblue, Dirk en Gamma voor.
Top-10 retailers
10. Gamma (5,7 miljoen)
9. Dirk (5,8 miljoen)
8. Coolblue (6,0 miljoen)
7. Karwei (6,2 miljoen)
6. Hornbach (7,1 miljoen)
5. Bol.com (9,7 miljoen)
4. Lidl (10 miljoen)
3. Jumbo (11,2 miljoen)
2. Albert Heijn (11,8 miljoen)
1. Kruidvat (14 miljoen)
Volgens Audify is Dirk op een lagere plek terechtgekomen omdat de supermarktketen is gestopt met tv-reclames. Gamma is de grootste procentuele stijger in de top-10: de retailer gaf vorig jaar meer dan het dubbele uit aan audiocommercials dan in 2020. De bouwmarkt gaf in 2022 5,6 miljoen uit, ten opzichte van 2,3 miljoen twee jaar eerder.
Reacties 0