Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon/Panera Bread, Prada Group en Yarinde.
Amazon en Panera Bread
De Amerikaanse restaurantketen Panera Bread gaat betalen via de handpalm mogelijk maken. Het bedrijf gebruikt daarvoor de technologie van Amazon: Amazon One. De primeur is voor twee vestigingen in St. Louis. De komende maanden gaan nog tien tot twintig Panera-zaken ermee testen. Klanten moeten eenmalig hun creditcard in een apparaat steken en hun hand boven de lezer houden. Het apparaat creëert zo een unieke 'handtekening' die gekoppeld wordt aan de creditcardgegevens. Bij een volgend bezoek hoeft alleen de handpalm gescand te worden. Klanten van Panera kunnen zo betalen, maar ook toegang krijgen tot het loyaltyprogramma. Er zijn in de VS zo'n 200 locaties waar met de handpalm kan worden betaald. Het gaat om winkels van Amazon en Whole Foods, maar het kan ook in kiosken op luchthavens en in...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon/Panera Bread, Prada Group en Yarinde.
Amazon en Panera Bread
De Amerikaanse restaurantketen Panera Bread gaat betalen via de handpalm mogelijk maken. Het bedrijf gebruikt daarvoor de technologie van Amazon: Amazon One. De primeur is voor twee vestigingen in St. Louis. De komende maanden gaan nog tien tot twintig Panera-zaken ermee testen. Klanten moeten eenmalig hun creditcard in een apparaat steken en hun hand boven de lezer houden. Het apparaat creëert zo een unieke 'handtekening' die gekoppeld wordt aan de creditcardgegevens. Bij een volgend bezoek hoeft alleen de handpalm gescand te worden. Klanten van Panera kunnen zo betalen, maar ook toegang krijgen tot het loyaltyprogramma. Er zijn in de VS zo'n 200 locaties waar met de handpalm kan worden betaald. Het gaat om winkels van Amazon en Whole Foods, maar het kan ook in kiosken op luchthavens en in stadions en uitgaansgelegenheden.
Prada Group
Luxeconcern Prada Group slaat de handen ineen met softwarebedrijf Adobe. Het doel: klanten een 'rijkere, persoonlijke ervaring' bieden, zowel online als in de winkels. Prada Group kan voortaan grote hoeveelheden bestaande data combineren om uniforme klantprofielen te creëren. Een klant die bijvoorbeeld online een tas heeft bekeken, kan worden uitgenodigd om die tas in de nieuwste seizoenskleuren in de winkel te komen aanschouwen. Een verkoper kan de klant daar advies op maat geven. De klant kan ook aanbevelingen ontvangen op basis van een aankoop, de winkelervaring of het online-profiel. Dit gebeurt allemaal pas nadat de klant zich daarvoor heeft aangemeld. Alle merken van de Prada Group doen mee, waaronder Prada, Miu Miu, Church's, Pasticceria Marchesi en Luna Rossa.
Yarinde
Te veel water of juist te weinig. Verkeerd bemesten. Niet durven snoeien. Leuk zo'n tuin, maar de plantjes goed onderhouden valt vaak nog niet mee. Tuinborderspecialist Yarinde heeft een gratis app ontwikkeld die het allemaal een stuk makkelijker moet maken. In de app zijn zo'n 10.000 planten, struiken en bomen opgenomen die veel in Nederland voorkomen. De app is zowel beschikbaar voor mobiel als tablet en is te vinden in de App Store van Apple en in de Google Play Store.