NVWA: winkels en horeca informeren niet goed over allergenen

NVWA: winkels en horeca informeren niet goed over allergenen

Meer dan de helft van de winkels en horecabedrijven informeert klanten niet goed over allergenen in het voedsel. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit, die vorig jaar zo'n 13.000 bedrijven bezocht.

Bedrijven moeten bij onverpakte levensmiddelen vooraf vermelden welke van de veertien allergenen aanwezig zijn. Dat kan via kaartjes in de vitrine, op de menukaart of mondeling. Allergenen zijn stoffen waar mensen allergische reacties van kunnen krijgen, die soms ernstig kunnen zijn tot levensbedreigend. Bekende voorbeelden zijn gluten, noten en melk.

Supermarkten en toko's komen als slechtste uit de bus. Van de 1.171 bedrijven waar de NVWA langskwam, voldeed 38 procent aan de regels. In 2021 was dat 59 procent. Van de 2.256 bezochte ambachtsbedrijven, zoals bakkers, slagers en ijssalons, deed 48 procent het goed. Dat was bijna evenveel als in 2021.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!