Webwinkel bol.com is opnieuw het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit de negende editie van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat gepubliceerd is in het aprilnummer van RetailTrends. De prijsuitreiking was tijdens het event Fans Love Brands.
Bol.com kwam tot nu toe ieder jaar als winnaar uit de bus. Kruidvat verdringt HEMA van de tweede plek. Op plaats drie staat Action, vorig jaar nog zesde. Coolblue staat voor het eerst in de toptien.
Holland & Barrett gaat ervandoor met de titel ‘sterkste stijger’. De gezondheidsketen stijgt van plek 61 naar 46 en zag zijn merkkracht het sterkst toenemen. De formule is daarmee nu net zo sterk als het vroegere De Tuinen, zeven jaar na de rebranding.
HEMA zakt in de overall ranking weliswaar van plek twee naar vier, maar ging wel met de titel voor de sterkste merkpersoonlijkheid naar huis. Consumenten vinden HEMA het sympathiekste merk, blijkt uit het onderzoek. Ook Action valt in de prijzen. De discounter wint op het onderdeel ‘merkprestatie’, waarbij vooral de prijs/kwaliteitverhouding een grote rol speelt.
De hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst van sterkste retailmerken is Pets Place (68). Andere nieuwkomers zijn Belsimpel (75) en Flink (90).
Met het Retail Merkenonderzoek monitort Hendrik Beerda Brand Consultancy sinds 2015 de kracht en reputatie van de honderd grootste retailmerken van Nederland. De winnaars namen donderdag hun prijs in ontvangst tijdens Fans Love Brands in Amsterdam. Voor de volledige top 100 en meer duiding van het Retail Merkenonderzoek, lees hier verder.
Reacties 0