Het wordt voor influencers steeds makkelijker om een eigen shop op te zetten. “De grootste golf moet nog komen”, zegt influencermarketingexpert John Meulemans in het aprilnummer van RetailTrends.
Naast intensieve samenwerkingen met retailers startten de afgelopen jaren veel influencers op eigen houtje een label. Zo lanceerde Nikkie de Jager een eigen make-uplijn en begon Monica Geuze een lifestylemerk. Meulemans ziet dat deze trend sinds de coronacrisis een vlucht heeft genomen. “Influencers zagen tijdens de lockdowns hun inkomsten dalen en beseften hoe afhankelijk ze eigenlijk waren van merken. Zo ontstond de gedachte: 'waarom ga ik het niet zelf proberen?'”
Meulemans verwacht dat meer influencers zullen volgen. “Het is natuurlijk heel laagdrempelig om een eigen shop op te zetten. Dat wordt in de toekomst alleen maar makkelijker.” Wel vraagt hij zich af in hoeverre die labels, na initieel succes, een blijvende hit zijn. “De gemiddelde contentcreator is creatief. Dat wil niet zeggen dat je goed bent in het runnen van een e-commercebedrijf. Slimme influencers zullen er specialisten op zetten die het bedrijf uitbouwen, andere maken minder strategische keuzes.”
In het aprilnummer van RetailTrends gaan we uitgebreid in op de vraag hoe je als retailer omgaat met influencers die je concurrent worden. Het hele verhaal is hier te lezen. Nog geen member, kijk dan hier voor informatie over een membership van RetailTrends.
Reacties 0