Instagrammers, YouTubers en TikTokkers zijn onmisbaar in de marketingmix van retailers. Steeds vaker stampen ze hun eigen label uit de grond. Hoe ga je om met merkambassadeurs die ineens zélf producten gaan verkopen?

 

De succesvolste productlancering van een influencer stamt alweer uit 2015. Terwijl Nederlandse retailers in dat jaar intensief de samenwerking opzoeken met bloggers en vloggers lanceert realityster Kylie Jenner aan de andere kant van de oceaan een eigen zogeheten lipkit. Een strategische zet: de jongste telg uit de Kardashian-familie houdt de gemoederen dan al lange tijd bezig met haar cosmetisch vergrote lippen. Dankzij promotie op haar eigen Instagram-account verkopen de drie tinten lipstick en lipliner in minder dan een minuut uit. Het succes is blijvend. Met een klein team en een eenvoudige Shopify-shop weet Jenner in een paar jaar tijd voor maar liefst 630 miljoen dollar aan make-up te verkopen. In 2019 verkoopt ze een meerderheidsbelang van Kylie Cosmetics aan beautyretailer Coty. Verkoopprijs? 600 miljoen dollar.

 

Dat kan ik ook

Zowel merken als influencers hebben...