‘Einde van Albert Heijn-stakingen nog niet in zicht’

‘Einde van Albert Heijn-stakingen nog niet in zicht’

De stakingsacties van personeel in de distributiecentra van Albert Heijn duren ‘zeker’ vrijdag en zaterdag nog voort. “De schappen in de supermarkt zullen zeker leeg raken”, zegt FNV Handel-bestuurder Shefania Sewbaks tegen RetailTrends.

Vrijdagochtend bezocht het dc-personeel van Albert Heijn het hoofdkantoor in Zaandam. De medewerkers staken vrijdag en zaterdag nog door. De kans bestaat dat de medewerkers ook volgende week het werk nog neerleggen, vertelt Sewbaks. "Het einde is nog niet in zicht. Sinds de vijf dagen dat we staken, zijn er honderden actievoerders bij gekomen."

Eerder deze week ondervond de helft van de Albert Heijn-supermarkten moeite om de schappen gevuld te krijgen door de stakingsacties. Volgens de vakbondsbestuurder gaat dit aantal verder oplopen. “Zo lang de staking door blijft gaan en Albert Heijn niet met ons om tafel gaat, willen medewerkers doorgaan. De schappen in de supermarkt gaan absoluut leeg raken.”

De supermarktketen en de vakbonden komen niet uit de onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het personeel in de dc’s. Het eindbod van Albert Heijn hield een loonsverhoging in van 8 procent (6 procent per direct en 2 procent vanaf 2024); FNV eist een verhoging van 14,3 procent. Ook wil de vakbond dat het salaris meestijgt met de prijzen in de winkels.

Albert Heijn geeft in een reactie aan RetailTrends aan dat de situatie ongewijzigd is ten opzichte van woensdag: supermarkten in het noordoosten en zuidwesten hebben lege schappen. "Meer dan de helft van de winkels kunnen we goed bevoorraden. We missen alleen een deel van de producten die uit het landelijk distributiecentrum in Geldermalsen komen."

Reacties 1


James Cooper 1 mei, 11:45

Als AH eens wat meer aandacht zou geven aan de beloning van z’n personeel en minder aan dat van z’n directie en aandeelhouders dan zou dit niet nodig zijn. Hopelijk komt er ook ooit een consumenten staking actie van AH de grond.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!