Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: McDonald’s, Albert Heijn en Amazon.
McDonald’s
Goed nieuws voor je lege maag terwijl je voedingsproducten van McDonald’s voorbij ziet komen in je serie of film. Sinds kort heeft de fastfoodketen een tool in hun app waarmee McDonald’s eten uit series of films kan worden gescand met een smartphone. De ‘Order That Scene’-tool herkent frietjes, burgers en milkshakes van de fastfoodketen en laat ze thuisbezorgen met McDelivery, Thuisbezorgd of UberEats. Bij ieder gescand product ontvang je een ‘ster’. Gebruikers met een ster maken wekelijks kans op een Nationale Bioscoopbon. Zodra er vier of meer sterren zijn verzameld, wordt er kans gemaakt op een beamer of merchandise.
Albert Heijn
Supermarktketen Albert Heijn zet kunstmatige intelligentie in om minder aardbeien te...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: McDonald’s, Albert Heijn en Amazon.
McDonald’s
Goed nieuws voor je lege maag terwijl je voedingsproducten van McDonald’s voorbij ziet komen in je serie of film. Sinds kort heeft de fastfoodketen een tool in hun app waarmee McDonald’s eten uit series of films kan worden gescand met een smartphone. De ‘Order That Scene’-tool herkent frietjes, burgers en milkshakes van de fastfoodketen en laat ze thuisbezorgen met McDelivery, Thuisbezorgd of UberEats. Bij ieder gescand product ontvang je een ‘ster’. Gebruikers met een ster maken wekelijks kans op een Nationale Bioscoopbon. Zodra er vier of meer sterren zijn verzameld, wordt er kans gemaakt op een beamer of merchandise.
Albert Heijn
Supermarktketen Albert Heijn zet kunstmatige intelligentie in om minder aardbeien te verspillen. Met AI kan de houdbaarheid van aardbeien exact worden voorspeld. Dat gebeurt al bij de aarbeientelers, die een scanner gebruiken waarmee de kwaliteit van de vrucht precies wordt gemeten en voorspellen tot wanneer ze goed zijn. Door de slimme software zegt de supermarkt hiermee 70.000 kilo aardbeien te redden van de prullenbak. Albert Heijn wil de technologie ook inzetten op andere fruitsoorten om ook daar voedselverspilling tegen te gaan.
Amazon
Amazon wil een zoekfunctie op basis van AI toevoegen aan de webwinkel. De functie moet gebruikers helpen bij het vinden van antwoorden op vragen over producten. Ook kunnen producten met elkaar worden vergeleken en kunnen klanten gepersonaliseerde suggesties krijgen via de chatbot. Het is nog niet bekend wanneer de AI-zoekfunctie te gebruiken is.