Jumbo stopt met alle topsportsponsoring

Jumbo stopt met alle topsportsponsoring

Jumbo stopt als sponsor van Formule 1-coureur Max Verstappen en de Dutch Grand Prix in Zandvoort. De supermarktketen wil de focus weer leggen op de kern, zegt ceo Ton van Veen tegen het AD.

Volgens Van Veen past de sponsoring van Verstappen niet meer omdat hij op ‘het absolute wereldtoneel’ acteert, in tegenstelling tot Jumbo zelf. “Wij zijn een hele goede foodretailer, maar alleen in Nederland en een beetje in België.” Hij wijst erop dat de deal Jumbo jaarlijks 20 miljoen euro kost. “Het geld dat naar Max gaat, kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken.” 

Jumbo stopte eerder al met de sponsordeals in de motorsport, nadat die contracten mede aanleiding waren tot een witwaszaak met topman Frits van Eerd als verdachte. “Met de motorsport en de verdachtmakingen, daar willen we niets mee te maken hebben”, aldus Van Veen. Met die wieler- en schaatsploeg stopt Jumbo na afloop van het contract in 2024, of sneller als zich al eerder een nieuwe sponsor meldt.

Van Veen, nu 100 dagen ceo, wil Jumbo vereenvoudigen en verduurzamen. Zo zitten mensen volgens hem ‘niet te wachten op 28 soorten tomatenketchup. “We hebben nu 20.000 producten in de winkel, dat kunnen er ook 18.000 worden of minder.” Over duurzaamheid is het volgens Van Veen bij Jumbo niet vaak gegaan de afgelopen jaren. Onder zijn leiding worden daar nieuwe doelstellingen voor opgezet. De komende dagen spreekt hij het personeel toe over zijn plannen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!