RetailTech: Amazon met AI op zoek naar beschadigingen

RetailTech: Amazon met AI op zoek naar beschadigingen

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, Weekday/The Fabricant en Aldi.

Amazon

Webgigant Amazon zet kunstmatige intelligentie (AI) in om artikelen te screenen op schade voordat ze naar klanten worden gestuurd. Het gaat om een test in twaalf grote fulfillmentcentra in de VS en Europa. Nu moeten medewerkers nog de producten controleren tijdens het 'picken', verpakken en opbergen. Een tijdrovend klusje, vertelt Jeremy Wyatt van Amazon Robotics aan The Wall Street Journal, aangezien de meeste items in goede staat zijn. "Het is cognitief veeleisend, omdat je op zoek bent naar iets dat zeldzaam is en het is niet je hoofdtaak." Amazon schat dat minder dan 1 op de 1.000 artikelen beschadigd is. In zijn totaliteit toch een flink aantal voor het bedrijf, dat jaarlijks zo'n acht...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, Weekday/The Fabricant en Aldi.

Amazon

Webgigant Amazon zet kunstmatige intelligentie (AI) in om artikelen te screenen op schade voordat ze naar klanten worden gestuurd. Het gaat om een test in twaalf grote fulfillmentcentra in de VS en Europa. Nu moeten medewerkers nog de producten controleren tijdens het 'picken', verpakken en opbergen. Een tijdrovend klusje, vertelt Jeremy Wyatt van Amazon Robotics aan The Wall Street Journal, aangezien de meeste items in goede staat zijn. "Het is cognitief veeleisend, omdat je op zoek bent naar iets dat zeldzaam is en het is niet je hoofdtaak." Amazon schat dat minder dan 1 op de 1.000 artikelen beschadigd is. In zijn totaliteit toch een flink aantal voor het bedrijf, dat jaarlijks zo'n acht miljard pakketten verwerkt. AI is drie keer zo effectief als een medewerker, blijkt uit de eerste tests.
 

Weekday/The Fabricant

Streetwearmerk Weekday (H&M Group) stapt in de wereld van de digitale mode. In samenwerking met het Nederlandse ontwerpbureau The Fabricant is een zonnebril in twee kleuren ontwikkeld: in zwart en wit. Vanaf 13 juni zijn ze onder de noemer Artifact 001 in een oplage van 300 stuks via de website van The Fabricant verkrijgbaar. Voor wie niet alleen zijn avatar er hip uit wil laten zien, zijn fysieke versies gemaakt. Die worden via de webshop van Weekday verkocht.


Aldi

De Duitse discounter Aldi gaat in de Verenigde Staten nauwer samenwerken met bezorgdienst Instacart. De bedrijven hebben Aldi Express opgezet. Via de app kunnen zo'n 2.000 populaire artikelen worden besteld, die binnen 30 minuten worden thuisbezorgd. Het gaat onder meer om kant-en-klaarmaaltijden, snacks, drankjes, basisproducten en huishoudelijke artikelen. Klanten van ruim 2.100 winkels kunnen van de nieuwe dienst gebruikmaken. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!